Първо ограниченията заради Covid-19, а сега недостиг на микрочипове и суровини: автопроизводителите в Чехия са изправени пред тежка криза. Това е фатално за икономиката – секторът произвежда 10% от БВП на страната, разказва Deutsche Welle.
Автомобилната индустрия е една от най-сериозните опори на чешката икономика. При максимална натовареност заводите на Skoda (част от концерна Volkswagen), на Toyota и на Hyundai произвеждат над 1,3 милиона автомобила годишно. В 10-милионната Чехия близо 120 000 души са заети в бранша, а износът на автомобили формира повече от половината от целия чешки износ. Логично: производителите на автомобили са сред най-сериозните данъкоплатци в страната. Toyota драстично съкращава производството си
Удар след удар за производството
Месеци наред Чехия беше сред държавите, пострадали най-сериозно от пандемията. А тя засегна и автомобилостроенето. Мнозина се надяваха, че една година след появата на коронавируса производството ще се възстанови и ще достигне старото си равнище. Но още през лятото секторът беше изправен пред ново предизвикателство: стигна се до остър недостиг на микрочипове, нужни за производството.
Преди две седмици, на 18 октомври, флагманът на чешкото автомобилостроене, заводите на Skoda, от чиито поточни линии през 2019 г. слязоха близо един милион автомобила, беше принуден изцяло да прекрати работа. Работниците бяха изпратени по домовете. Сега те получават 80% от заплатата спрямо средната им заработка в миналото. Вярно, че производството беше отчасти подновено в неделя благодарение на пратка чипове от Малайзия, трудности обаче все още има предостатъчно – поради дефицит на други компоненти. Нека не забравяме, че заводите на Skoda допринасят за цели 5% от чешкия БВП. Дефицит на електроника срива производството на автомобили
Излиза, че най-големият концерн в Чехия ще трябва да иска държавни помощи, вместо да внася сериозни суми в данъчната хазна. И не само заводите на Skoda, но и стотиците малки фирми, които произвеждат съответните компоненти. Според Зденек Петцъл, изпълнителен директор на чешкия Съюз на автомобилната индустрия, през тази година в чешките заводи ще бъдат произведени едва около 1 милион автомобила, което означава, че оборотът ще спадне с цели 10,2 милиарда евро. Недостигът на микрочипове ще засегне най-сериозно производителите на отделните компоненти – сегмент, в който работят 6 пъти повече хора, отколкото в самите автозаводи, смята Петцъл.
На тристранна среща между все още действащото правителство, работодателите и синдикатите през октомври беше решено, че държавата ще окаже временна финансова помощ на автоиндустрията. "Ще окажем помощ на бранша и на подизпълнителите", каза Андрей Бабиш, който все още изпълняваше длъжността премиер.
А министърът на промишлеността и транспорта Карел Хавличек добави, че държавната подкрепа ще възлиза на 60% от досега изплащаните заплати на работниците. "Това е честно, защото става дума за ключов икономически сектор, който произвежда 10% от чешкия БВП. Ако няма помощи, 100 000 работни места ще бъдат застрашени", каза още Хавличек. Идния понеделник чешкото правителство ще вземе окончателно решение за помощите за бранша.
Задава се нов проблем
Сегашната криза с чиповете изглежда само като предвестник на големите проблеми, пред които тепърва ще се изправя чешката автоиндустрия. Защото в рамките на Зелената сделка на ЕС чешките автомобилостроители постепенно трябва да преминат от производство на автомобили с двигатели с вътрешно горене към електромобили. Skoda започва производство на електромобили през 2020 г.
"От наша гледна точка за съжаление няма друг път освен електрификацията, за да постигнем нужното снижаване на равнищата на въглероден двуокис", признава Михал Кадера, завеждащ отдел "Международни връзки" в Skoda. "Но това ще бъде едно голямо и скъпо предизвикателство", добавя той и обяснява, че до 2030 г. Skoda смята да доставя на европейските пазари повече електрически автомобили, отколкото коли с двигатели с вътрешно горене.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Затварят автомобилни заводи в Германия?
Коментари