Когато Лайма Шпринге-Янсен поискала да замени своя френски бензинов SUV автомобил с електромобил, тя обмисляла между модели на Volvo и Nissan.
Екстрите на Volvo, които искала, щели да надвишат бюджета й, докато при Nissan липсвал „уау факторът“. Жителката на Копенхаген, Дания, в крайна сметка купува компактен SUV от китайската компания BYD.
„Наистина, наистина обичам колата“, казва Шпринге-Янсен. За еквивалента на около 50 000 долара Atto 3 SUV дошъл с „всички тези екстри“ като 360-градусова камера, две години безплатно зареждане и допълнителен комплект зимни гуми.
Съпругът й харесва автомобила толкова много, че обмисля да купи друг BYD, за да замени другата им кола от марката Skoda на Volkswagen.
„Съжалявам, Европа. Върви си у дома", заключва тя. "Китай има по-добра оферта."
Нейният ентусиазъм подчертава как китайските производители на автомобили печелят шофьорите, докато правят големи навлизания в европейския пазар на електрически превозни средства, предизвиквайки отдавна установени местни марки в индустрия, която е ключова за прехода на континента към зелена енергия, пише Associated Press, цитирани от Yahoo Finance.
Конкурентната заплаха подтикна Европейския съюз да започне разследване на подкрепата на Пекин за неговата EV (електрически превозни средства - бел. ред.) индустрия. Това засилва напрежението, свързано с технологиите, между Запада и Китай, който е един от най-големите търговски партньори на Европа и най-големият автомобилен пазар в света.
ОЩЕ: 150% ръст в продажбите на електромобили в България
Китайската EV атака, заедно с масивното финансиране на чиста енергия от САЩ, което отвлече инвестициите от Европа, показва как блокът от 27 държави е попаднал в центъра на глобалната надпревара за зелени технологии.
Китайските производители на електромобили са привлечени от Европа, тъй като тарифите за внос на автомобили са само 10% срещу 27.5% в САЩ, каза независимият автомобилен анализатор Матиас Шмид. Европа също има втория по големина пазар на батерии за електромобили в света след Китай.
Не обръщайте внимание на геополитиката. Загрижените за климата купувачи на автомобили в Европа, които се борят с повишените разходи за живот, се възхищават за това как китайските електромобили са достъпни, но същевременно пълни с функции и стилен дизайн. Притесненията относно заплахата за местните производители на автомобили и работните места просто не са фактор за тях.
ОЩЕ: Втори живот за батериите на електромобилите? Зависи колко дълъг е първият
Британският пенсионер Джон Къркууд сменя своя Volkswagen Passat преди три години с комби MG5, защото цената от 30 000 паунда ($36 000) „избърса пода“ с най-близкия му съперник – Kia, която струва хиляди повече.
"Страхотен е. Той е тих, изискан и много бърз", казва Къркууд, добавяйки, че има малко притеснения относно китайската собственост на британската марка MG.
MG, собственост на SAIC Motor, най-големият автомобилен производител в Китай, е най-големият китайски играч на полето на електромобилите в Европа. BYD, подкрепяна от милиардера инвеститор Уорън Бъфет, се разраства бързо. А Geely, която притежава шведската Volvo и редица марки EV, включително Polestar, Lynk & Co. и британския производител на спортни автомобили Lotus.
Зад тях стоят куп стартъпи, като NIO и Xpeng.
Техните комбинирани продажби са част от 9,2 милиона автомобила, продавани в Европа всяка година, като поглъщат част от по-малкия пазар на електромобили с удивителна скорост.
Китайските производители на автомобили представляват само около 3% от общия автомобилен пазар в Западна Европа, но 8,4% от пазара на EV, спрямо 6,2% миналата година и почти нищо през 2019 г., според данните на Шмид.
Ръстът подклажда страхове за европейската автомобилна индустрия, икономическа сила, съсредоточена във Франция и Германия, която наема милиони работници, за да остане конкурентоспособна, докато преминава от изкопаеми горива към електричество.
ОЩЕ: Иновация на Tesla може да промени начина, по който се произвеждат автомобили
Посетители на международното автомобилно изложение IAA Mobility 2023, проведено в Мюнхен, Германия, в началото на месец септември, разглеждат модели на китайски електрически коли;
Снимка: Getty Images
Президентът на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен казва, че „глобалните пазари сега са наводнени с по-евтини китайски електрически автомобили“, като цените „се поддържат изкуствено ниски чрез огромни държавни субсидии“.
Комисията, изпълнителен орган на ЕС, официално започна разследването си този месец, като каза, че ще отнеме до 13 месеца и може да доведе до вносни мита.
ОЩЕ: Европейска столица забранява дизеловите и бензинови автомобили от 2025 г.
Пекин изрази „силно недоволство“ и обеща „твърдо да защити“ правата на китайските компании. Китайското министерство на търговията заяви, че разследването на ЕС се основава на „субективни предположения“, липсват доказателства и противоречи на правилата на Световната търговска организация.
Усложнявайки нещата, световни автомобилни концерни произвеждат превозни средства в Китай и са изнесли 164 300 през тази година в Европа, включително SUV iX3 на BMW, произведен в североизточен Шенян, и Model 3 и Y на Tesla, произведени в Шанхай, според данните на Шмид. Това означава, че един на всеки пет електромобила, продадени в Европа, е внос от Китай.
Говорител на комисията казва, че разследването разглежда износа на електромобили от Китай „независимо от марката“.
ОЩЕ: Китайските електромобили завладяват света, но не на всички им харесва
Stellantis, която притежава френските автомобилни марки Peugeot и Citroen, както и италианските Alfa Romeo и Fiat, обещава да отвърне на удара срещу електрическите автомобили в Китай. В скорошно съобщаване на печалбите, главният изпълнителен директор Карлос Таварес казва, че автомобилен производител номер 3 в света отговаря на „китайската инвазия на европейския пазар“ с нов евтин компактен Citroen e-C3.
Stellantis е изправен пред допълнителен натиск от профсъюзната стачка в САЩ заради работни места в заводи за батерии за електромобили.
Ръководителите на базираната в Шанхай Aiways, стартираща компания, ръководена от бившия шеф на продажбите на Volvo в Китай, отхвърлиха обвиненията, че Пекин им помага.
„Ние не продаваме в Китай, не сме субсидирани в Китай“, казва Александър Клоуз, вицепрезидент на задграничните операции. „Да, ние очевидно имаме някакви субсидии за поставяне на завод някъде, което според мен е нещо, което всеки има в Европа.“
Aiways се фокусира върху Европа и Израел, вместо върху Китай, където автомобилният пазар е толкова претъпкан, че „не смятаме, че има смисъл да се конкурираме точно сега“, казва Клозе.
ЕС трябва да работи за постигане на зелено бъдеще, „вместо да държи конкуренцията настрана“, добавя той.
ОЩЕ: 8% от новите коли у нас са електрически
Една от причините китайските компании да могат да предлагат висококачествени автомобили на достъпни цени произтича от правилата за навлизане на китайския пазар. Глобалните производители на автомобили трябваше да се обединят с местни компании, предоставяйки им ключово ноу-хау в производството на автомобили.
„Те бяха нещо като главните готвачи на западните компании“, казва Шмид, автомобилният анализатор. „Сегашната ситуация е, че тези су-готвачи отварят свои собствени ресторанти и в някои случаи по-добри от ресторантите на шефовете си.“
Също така спомага за изравняване на условията на игра, захранваните с батерии двигатели, които са по-малко сложни за изграждане от двигателите с вътрешно горене и изискват по-малко работници. Това е проблем за европейските марки с голяма работна сила, които ще се нуждаят от години, за да обновят дейността си, казва Шмид.
Междувременно китайските производители на електромобили се опитват да се откроят в претъпканото поле.
Подбрандът Ora за електрически автомобили на производителя на SUV автомобили Great Wall Motors е насочен към жените, като колите са проектирани за техните размери и ежедневни нужди.
Ora Funky Cat, с кръгли фарове, удивителен знак на предния капак и цена от 32 000 паунда ($38 600), се хареса на британския сценарист Джъстин Никълс, който купи един за жена си.
„Външният вид е страхотен, а технологията невероятна. Толкова е лесен за шофиране, като същевременно се усеща като много по-голяма кола и дава чувство за премиум продукт“, казва той.
Освен това, според Никълс, автомобилът се харесва защото е различен от фолксвагените, пежото и БМВ-тата, често срещани по британските пътища: „Мисля, че са много по-интересни от европейските коли.“
Източник: Associated Press/Yahoo Finance (заглавието е на редакцията)
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Продажбите на автомобили в Русия скочиха със 150%
Китай заплаши ЕС с контрамерки заради разследването срещу китайските електромобили
Заплаха или възможност е Tesla за китайските електромобили?
Държавата ни дава 12 000 лева, ако си купим нов електромобил
Китайският гигант ВYD има 6 пъти по-висока нетна печалба - 2,5 млрд. долара
Как инвеститор в Tesla постигна 14 800% доходност благодарение на 27-годишен анализатор?
В тази държава правото да притежавате автомобил струва 106 000 долара
Коментари