Какво трябва да знаем за турбокомпресора и актуатора?


Какво трябва да знаем за турбокомпресора и актуатора?
Снимка: iStock

14799

Каквото и да си говорим, автомобилът е сложно устройство, състоящо се от различни видове компоненти, без които то няма как да бъде изправно и да може да се движи.

В тази връзка със сигурност сте чували за турбокомпресора, познат още като турбина или за още по-кратко турбо. Това е специален вид компресор, който служи за осигуряване на по-голяма мощност, като същевременно цели да сведе до минимум освобождаването на вредни газове.

Какво всъщност прави турбината?

Тя сгъстява въздуха чрез нагнетяване, подавайки след това вече сгъстения въздух към цилиндрите на двигателя. По този начин се увеличава подаваното гориво и въздух и се повишава мощността.

В турбокомпресора има много елементи, които могат да ви объркат. Сред тях обаче е един важен компонент, наречен актуатор. Това е вакуумен клапан, който изпълнява много проста, но и много важна задача, а именно да контролира налягането, като цели да го намали и да го поддържа на безопасно ниво.

По този начин се позволява отклоняването на излишните отработени газове от турбината, като се предотвратява прекаленото ускоряване на турбината, контролира се скоростта на компресора и се предпазва от износване.

Какво трябва да знаем за актуатора?

Както вече споменахме актуаторът е важен елемент в турбокомпресора, затова и не бива да се пренебрегва. Накратко това е прост компонент, който се състои от пружина и мембрана.

Пружината държи отвора затворен, докато налягането не достигне едно определено ниво, след което се отваря, за да могат газовете да излязат и съответно налягането отново да спадне.

Днес почти всички турбокомпресори имат актуатор, тъй като той ги предпазва от много сериозни повреди. В тази връзка е важно да знаете, че проблеми с този малък, но важен компонент никога не са изключени.

Неизправният актуатор може да предизвика намаляване или повишаване на налягането, което от своя страна влияе пряко върху ефективността на турбото. Затова не пренебрегвайте дори и най-малкия признак за възникнал проблем.

Освен проблем с актуатора могат да възникнат и други повреди, които са пряко свързани с работата на турбокомпресора.

Признаци за проблем с турбокомпресора

Всяка една нередност с вашия автомобил може да е признак за повреда, затова и не бива да се пренебрегват. За целта малко по-долу споделяме кои са основните признаци за това, че има проблем с турбото.

Лошо ускорение

Един от най-големите признаци за проблем с турбокомпресора е лошото ускорение на вашия автомобил. То е пряко свързано с намалена мощност, а както по-горе споделихме с вас, една от задачите на турбото е да увеличи мощността на двигателя. Затова, ако забележите влошаване на ускорението, то не чакайте, а посетете автосервиз.

Увеличаване количеството дим на отработените газове

Друг специфичен признак за проблем с турбокомпресора е прекомерният дим на отработените газове. Освен да увеличава мощността, турбото служи и за намаляване на количеството на отработени газове. Когато тяхното количество се покачи, най-вероятно причината за това се дължи на повреда в турбокомпресора.

Поява на син или черен дим

Синият или черен дим са много специфични и няма как да не провокират въпрос във вас дали всичко е наред с вашия автомобил. Обикновено те са признак на пукнатина в турбото, което води и до изтичане на масло.

Други причини за появата на подобен дим са запушен филтър или въздухопровод и други. При всеки един случай е важно да се обърнете към механик, за да извърши технически преглед на автомобила и да открие причината за появата на син или черен дим.

Силен шум

Ако чуете силен или свистящ шум, който идва от двигателя, то значи имате проблем с турбокомпресора. Друга важна задача на турбото е да заглуши звука, идващ от мотора, което означава, че силният шум е равен на повреда, която не бива да се пренебрегва.

Увеличаване разходите за гориво

Турбокомпресорът цели да намали количеството гориво, което автомобилът ви консумира. Започне ли да се увеличава разходът за гориво, то значи, че най-вероятно има повреда в турбокомпресора или актуатора. При всеки един случай трябва да посетите автосервиз, за да откриете откъде идва повредата и да я отстраните.

В случай на повреда с актуатора или със самия турбокомпресор най-често се налага неговата пълна смяна. Днес освен нови можете да откриете и авто части втора употреба, което ви позволява да спестите пари. Разбира се е важно внимателно да избирате мястото, от което ги купувате и където се доверявате да ремонтират вашия автомобил.

Още от Автомобили


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.79731
  • GBP
    1
    2.33524
  • JPY
    100
    1.17609
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички