Европейската комисия представи мерки за повторното оползотворяване на автомобилните отпадъци. Мерките обхващат проектирането, производството и преработката на превозните средства, гласи съобщение на ЕК.
Очаква се предложенията да доведат до разширяване на достъпа до ресурси за европейската икономика, за постигане на целите за опазването на околната среда и за осигуряване на 1,8 млрд. евро нетни приходи до 2035 г., със създадени допълнителни работни места и по-добри печалби за преработвателите на отпадъци. Сред целите е предотвратяване износа извън ЕС на неизправни превозни средства, опасни и замърсяващи околната среда.
Ако бъдат възприети, предложенията ще доведат до свиване с 12,3 млн. тона на въглеродното замърсяване до 2035 г., придобиване на 5,4 млн. тона материали и важни суровини. Отчита се, че новите автомобили ще използват все повече магнити за електродвигатели и засега това създава възможност за зависимост от вноса на суровини.
ЕК предлага новите превозни средства да бъдат проектирани така, че да може лесно да бъдат разглобени. Производителите на автомобили ще трябва да осигурят ясни насоки как да се сменят части по време на експлоатация и в края на живота на превозното средство. Предлага се 25% от пластмасата в новите автомобили да е преработена, както и от излезлите от употреба.
Предвижда се използването в производството на преработени пластмаси, стомана и алуминий. Общо 30% от пластмасите от излезли от употреба превозни средства трябва да бъдат повторно обработвани, настоява ЕК.
Според ЕК е необходимо производителите задължително да носят отговорност за преработката на отпадъци. ЕК предлага да се въведе електронно проследяване на излезлите от употреба превозни средства, както и да се налагат повече глоби за нарушения и забрана за износ на употребявани превозни средства, негодни за движение. Предвижда се по-късно мерките да обхванат мотоциклетите, товарните автомобили и автобусите.
Предстои предложенията да бъдат оценени от ЕП и Съвета на ЕС. ЕК отбелязва, че всяка година над 6 млн. превозни средства в Европа достигат края на живота си.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Втори живот за батериите на електромобилите? Зависи колко дълъг е първиятНовото "черно злато": прах от употребявани батерии
Коментари