България е сред малкото страни в Европа, които стигнаха предпандемичните нива на продажби на нови автомобили от 2019 година. Това отбелязва в интервю за БТА Александър Костадинов, председател на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България. Той коментира последния доклад за продажбите на нови автомобили на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA), според който през 2023 г. сред страните от ЕС най-рязко са се увеличили продажбите на нови автомобили именно у нас. Според данните те са нараснали с 31,5% спрямо 2022 г. до 37 724 броя. В страната ни най-много са нараснали продажбите на нови Plug-in хибриди – със 151,8% до 355 броя през 2023 г.
Втори по ръст са автомобилите, задвижвани изцяло от батерии, чиито продажби са били нагоре със 119,3% до 1 816 броя. Продажбите на хибридни електрически превозни средства през 2023 г. са нараснали със 79,5% до 693 автомобила. Новите автомобили, задвижвани чрез бензинови агрегати, са увеличили продажбите си в България с 31,1% през 2023 г., достигайки 28 800. Продажбите на дизелови автомобили са били нагоре с 13,2% до 6032 броя. Само през декември 2023 г. продажби у нас на нови автомобили са скочили с 55,5% при реализирани 3 123 автомобила. Това е бил третият най-голям ръст на автомобилните продажби в ЕС през декември, сочат данните от доклада.
По думите на Костадинов причините за възстановяването спрямо 2019 г. са няколко.
„Едната е ниската база – България още е на последните места по продажби на нови автомобили и това се дължи не само на ниската покупателна способност, а и на политиката на държавата да стимулира вноса на стари и замърсяващи автомобили, а не на нови и екологични“, отбелязва той.
Според него основната причина за този ръст е свързана с промяна в мисленето. „Българите в крайна сметка започнаха да виждат, че е по-добре да купят нов автомобил, отколкото употребяван, защото така пестят пари. Разбира се, разполагаемият доход вероятно е по-голям, отколкото е бил преди време“, казва той.
Снимка: Студио Actualno
Сред причините Костадинов посочва и поръчки, натрупани в периода 2021-2022 г., доставени със закъснение.
По думите му доставките на нови автомобили са се нормализирали до голяма степен и от втората половина на 2022 г. вече се движат в обичаен ритъм. Има и изключения, свързани с луксозни и по-специфични автомобили, за които може да се чака над 1 година, но обикновено срокът за доставка е 3-4 месеца.
Как се движат цените?
Според Костадинов инфлацията се е дала отражение и при автомобилите с повишаване на цените, но специфичното за новите автомобили, е, че не става дума просто за по-висока цена. „В ЕС редица системи за активна и пасивна безопасност вече са стандарт. Да, има ръст на цените, но клиентите получават повече за парите си, защото има повече оборудване, което е стандартизирано“, обясни експертът.
Внос на стари коли
Наблюденията на Костадинов показват, че през 2023 г. има забавяне на вноса на употребявани автомобили. „Това се дължи на по-голям интерес и търсене на нови автомобили от клиентите. Сред причините е и тази, че цените на колите „втора ръка“ се вдигнаха изключително много и реално част от употребяваните струват почти толкова, колкото нов автомобил“, заяви той.
От асоциацията се надяват, че правителството и парламентът ще акцентират вниманието си върху стимулиране на новата чиста мобилност за сметка на вноса на силно замърсяващи и амортизирани автомобили.
Снимка: iStock
Интересът към електромобилите
„Миналата година делът на новите електромобили се удвои и е около 6% от целия пазар“, казва Костадинов. По думите му обаче това е нисък процент спрямо по-голяма част от Европа, където средният процент вече е около 15%.
Той отбелязва, че страната ни назад спрямо повечето страни членки на ЕС, в които има разнообразие от стимули за покупка на електромобили. Най-популярната е субсидия, която се плаща при покупка на чисто нов електромобил. По думите му в съседна Румъния тази субсидия е над 9 000 евро.
Според експерта заедно с това може да се мисли за много други стимули, като подкрепа за развитие на зарядната инфраструктура и за намаляване на вноса на силно замърсяващи автомобили.
Според Костадинов причината за слабото развитие на тази мобилност е по-високата цена, особено на масовите марки електромобили, спрямо тези с двигатели с вътрешно горене.
„И от друга страна, цялата ни система е направена така, че да награждава покупката на стари и силно замърсяващи автомобили и да не стимулира по никакъв начин покупката на чисто нови, които са с по-нисък разход на гориво и с повече системи за активна и пасивна безопасност. Трябва да се мисли в тази посока, иначе България ще бъде на дъното, както е и в момента, по отношение на мобилността в Европа“, подчертава председателят на асоциацията.
Прогноза за продажбите на нови автомобили през 2024 г.
Костадинов посочва, че е умерен оптимист и очаква, че ще има ръст на продажбите, въпреки че той ще се забави тази година. „Всичко зависи от това дали парламентът ще успее да създаде условия, които да стимулират новата по-чиста и безопасна мобилност“, отбелязва Костадинов, визирайки готвения Закон за насърчаване на електрическата мобилност.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
България е лидер в ЕС по ръст на продажбите на нови автомобили през 2023 година
Световните продажби на електромобили нарастват с 31% през 2023 година
Продажбите на нови автомобили в България със сериозен ръст
За четвърта поредна година: Toyota е лидер при световните продажби на автомобили
За първи път: Lamborghini премина прага от 10 000 продадени автомобила
Коментари