На 25 юли, парламентът гласува годишният доклад за дейността на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).
В отчета впечатление правят няколко знакови случая от работата на КЗК. По наболялата тема с търсенето на картел на пазара на горива, КЗК се хвали с глоба за нелоялна конкуренция от 175 437 лева за "Трейднет Варна" ЕООД. Управител на компанията е майката на Веселин Марешки – Веска, а глобата е наложена след общ сигнал на "Лукойл", "Еко", "Нис Петрол", "Петрол", "Ромпетрол", OMV. КЗК установява, че фирмата на майката на Марешки продава бензин и дизел под себестойност (разходи за производство и реализация) т.е. малко над 1,80 лева на литър.
Впечатление прави и глоба от 144 279 лева, наложена на "Български пощи" - за нелоялно привличане на клиенти. Оказва се, че пощите отпечатвали ваучери за храна под себестойност и с това печели обществена поръчка пред други компании, занимаващи се с това – например "Томбоу България".
Има наложена глоба от 133 660 лева за заблуждаваща реклама и за "Нет Инфо" АД. Тя е заради метода на реклама "програматик" - "Нет Инфо" рекламирало в своя презентация със сравнение спрямо "Изиадс" ЕООД, като то се счита от КЗК за неразрешена сравнителна реклама. Освен това, „Нет инфо“ субективно определя собствената си услуга като най-добра, смята КЗК. Смекчаващо вината обстоятелство обаче било, че рекламната презентация е разпространена "до неголям кръг клиенти".
Отделно има наложени глоби за продажба на кисело мляко с твърдение, че е по български държавен стандарт, но то не е. Това се счита за нелоялна конкуренция. С почти 75 000 лева е глобена "Обединена млечна компания", с почти 39 000 лева - "Димитър Маджаров 2", с малко над 18 000 лева "Ел Би Булгарикум", с малко над 16 000 лева "Полидей 2" и малко над 11 000 лева санкция има за "Комплектстрой".
Сериозна глоба е наложена и на А1 – 804 340 лева, заради прекратяване на договор за продажба на услуги на телекома с "Хенди-Тел" ЕООД като подизпълнител. Телекомът обаче обжалва пред съда глобата.
Освен това, КЗК съобщава за стартирани производства за секторен анализ на пазара на горива, на банковия пазар, на медийния пазар и на елекрто и топлоенергийния пазар. Комисията заключва, че имало изкривяване на медийния пазар – при привличане на абонати, като счете, че е добре да има регистър за информация за крайните собственици на всички медии в България. Проблем е и насочването на повече пари за реклама към по-големите медии.
КЗК изрично обръща внимание и на пазара на топлинна енергия, като настоява за действия на държавата относно отчитането на такса "сградна инсталация" и посочва, че потребителите са ограничени и не могат да изберат друг метод за разпределение извън този на "Топлофикация". Освен това, КЗК счита и формулата за потребеното количество топлинна енергия за неясна и казва, че не може фиксираният процент за топлинна енергия да бъде определян на база исторически данни на топлинния счетоводител.
Коментари