Въвеждат електронна трудова книжка


Въвеждат електронна трудова книжка
Снимка: МТСП

25135

Да бъдат въведени електронни трудови книжки предлагат депутати от "Изправи се БГ! Ние идваме!". За целта те са внесли предложения за промени в Кодекса на труда.

Идеята е цялата информация от трудовите книжки да стане електронна и работодателите да попълват данните онлайн. Когато човек започне първата си работа, работодателят трябва да създаде електронната му трудова книжка, а служителят да получи персонален код (ПИК) за достъп до нея, предлагат депутатите. При постъпване на нова работа, служителят е длъжен да даде достъп на работодателя си до електронната трудова книжка.

Основните положения, свързани с трудовата книжка, не се променят. Електронният документ съдържа същите данни, които и хартиената трудова книжка. Ако има промени в данните на работника или трудовото правоотношение, работодателят е длъжен да актуализира информацията в електронната трудова книжка. При прекратяване на трудовото правоотношение, работодателят е длъжен да попълни в електронната трудова книжка данните за това.

Според депутатите от формацията на Мая Манолова хартиената трудова книжка е остаряла и има редица недостатъци. С електронизирането се слага край на нечетливите писания в трудовата книжка, различните начини на попълване, трудното поправяне на техническите грешки и рискът да бъде изгубена или унищожена, пише в мотивите към законопроекта.

Въвеждането на електронната трудова книжка вероятно ще получи подкрепата и на работодателите. Част от промените, свързани с нея, бяха предложени миналата есен от Българската стопанска камара, Фондация "Право и Интернет" и Българска конфедерация по заетостта.

Практически стъпки и ползи

Вносителите на промените обясняват и как практически ще се премине към електронна трудова книжка. Първо трябва да се издаде ПИК на НАП и НОИ на всички граждани, а не само на онези, които са го поискали. При започване на първа работа на автоматично се издава въпросния идентификационен код.

В електронните услуги на двете институции трябва да има справка с всички полета на трудовата книжка. Работодателите ще попълват данните онлайн, а информацията ще се запазва по ЕГН-то на служителя, който ще има достъп до нея с неговия ПИК. НОИ ще записва периодите, в които лицето използва обезщетение за безработица. Работодателите трябва да пазят 50 години трудови книжки и документи

Служителят ще е длъжен да представи електронна справка при всеки следващ работодател, като може да я принтира или изтегли в електронен (PDF) формат.

Всичко ще се попълва и коригира електронно, което е много по-бързо и лесно, а информацията ще бъде достъпна в реално време. Вече няма да е нужно издаването на задължителните при пенсиониране УП2 (Удостоверение за осигурителен доход) и УП3 (Удостоверение за осигурителен (трудов) стаж) и ще се намалят измамите с трудов стаж. Хитреци пробват да получат високи пенсии с фалшив стаж

Всички хартиени трудови книжки трябва да бъдат електронизирани в рамките на една година. Това трябва да бъде направено от работодателите или от съответните експерти в администрацията.

Ако бъдат приети от парламента, промените в Кодекса на труда ще влязат в сила 1 година след публикуването им в Държавен вестник.  

Още от Труд и социална политика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.87844
  • GBP
    1
    2.35062
  • JPY
    100
    1.21601
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички