Трудовата книжка да стане електронна и да бъде част от дигитален регистър, поддържан от Агенцията по заетостта. Това предвиждат промени в Кодекса на труда, внесени в Народното събрание от "Демократична България". Трудовите книжки стават електронни
Идеята е цялата информация от трудовите книжки да стане електронна и работодателите да попълват данните онлайн, а работещите да имат постоянен достъп до данните в личното си трудово досие. Работодателят обаче няма да може да проверява колко сте получавали на предишната работа, което дава шанс да си договорите по-висока заплата.
Основните неща, свързани с трудовата книжка, се запазват. Електронният документ съдържа същите данни, които и хартиената трудова книжка. Ако има промени в данните на работника или трудовия договор, работодателят е длъжен да актуализира информацията в електронната трудова книжка.
При напускане на работа или промяна на трудовия договор работодателят ще изпраща на Агенцията по заетостта електронно копие на трудовата книжка, а след това ще я връща на работника. Агенцията по заетостта и НАП ще обменят служебно необходимата информация за трудовите договори.
Електронен трудов регистър
Трудовият стаж на всеки работник ще се изчислява и вписва автоматично в новия регистър. В него ще се съхранява всякаква важна информация за трудовото правоотношение. Така по-лесно ще се изчислява и стажът за пенсия. Това ще даде възможност и за бъдещо признаване на стаж в чужбина по служебен път.
Агенцията по заетостта трябва да създаде електронния регистър в сътрудничество с Министерството на електронното управление до септември 2024-та година. В рамките на 2 години след това работодателите и органите по назначаване ще имат задължението да сканират и изпратят в регистъра трудовите книжки и служебните книжки на техните служители. Въвеждането им ще е задължение на Агенцията по заетостта. Първоначалното попълване на регистъра на заетостта ще става от базите данни на НОИ.
Хартиената трудова книжка (служебната книжка за държавните служители) създава сериозни административни трудности на служителите и на работодателите, особено ако документът бъде изгубен или трябва да се доказва трудов стаж. Замяната им с електронно трудово досие в централизиран онлайн регистър значително ще улесни процесите, свързани с трудовото правоотношение.
Идеята за електронни трудови книжки не е нова. Тя бе лансирана от коалицията на Мая Манолова, Арман Бабикян и Николай Хаджигенов в 45-ия парламент през лятото на 2021 г., когато обаче не се реализира.
Един от вносителите на настоящите промени - бившият министър на електронното управление Божидар Божанов, твърди, че вече са изчистени критичните въпроси от предишните проекти за електронна трудова книжка. Божанов задвижи проекта, още докато беше министър. Той се надява промените да минат през настоящия парламент, но не се ангажира със срокове.
По думите му предложението защитава служителите, защото до този регистър "служители имат достъп до собствените си данни, ограничаваме да виждат работодателите какво ти е било заплащането при предишни работодатели. Сега на хартиената книжка това се вижда и всъщност това ограничава възможността на служителите да преговарят за заплата".
Бизнесът също е съгласен да има електронна трудова книжка. "Една част от редица документи специално в трудово-правните отношения, в които има много хартия, много подписи, които просто са ненужни, ние искаме да се махнат", казва пред БНР заместник-председателят на Българската стопанска камара Мария Минчева.
Промяната може да стане за година, прогнозира Минчева. Социалното министерство все още няма официално становище по новия проект.
Коментари