Германия ще изплати 22 млрд. евро на компании и на самонаети лица от януари до юли догодина, за да се справят с последиците от пандемията от COVID-19.
Страната е под частична блокада поне до края на ноември, за да се спре големия ръст на заразените. Затворени са редица бизнеси: ресторанти, барове, кина, театри, концертни зали, фитнеси и др. Това обаче ще има тежка цена за германската икономика.
Още през ноември трябва да бъдат раздадени 14 млрд. евро за компенсации на фирмите, засегнати от ограничителните мерки. Като част от новия кръг мерки компаниите ще получат до 200 000 евро месечно, за да покрият фиксираните разходи като наем, а самонаетите могат да получат до 5000 евро.
Компаниите, кандидатстващи за финансова помощ, бързо ще получат необходимите средства, уверяват от германското правителство. Всяка фирма има право на сума, равна на до 75% от продажбите ѝ през миналия ноември.
Германия е толкова щедра, защото може да си го позволи. След години на бюджетен излишък страната разполага с финансова гъвкавост, подсилена от планираните заеми за над 300 млрд. евро през тази и следващата година.
Според прогнозите икономиката тази година ще се свие по-малко от първоначално очакваното, благодарение на силното лято. Но втората вълна помрачава перспективите за растеж догодина.
Въпреки усилията на държавата, блокирането може да доведе до по-висока безработица, трайно затваряне на много бизнеси и нарастване на държавния дълг. "Фирми и домакинства ще фалират, увеличавайки броя на работните места, които никога няма да се възстановят, независимо от нивото на лихвите и размера на фискалните стимули", твърдят от консултантската компания High Frequency Economics.
Помощ за автопроизводителите
Германските власти подготвят сериозна помощ и за автомобилната индустрия, която да облекчи последиците от прехода към електромобили. Производителите на автомобилни части ще получат 2 млрд. евро компенсации през идните години, за да се справят с намаляващите продажби на дизелови модели.
Множество доставчици на компоненти са под натиск да модернизират продуктите си, а дейността им все още е насочена основно към части за двигатели с вътрешно горене. Пренасочването към по-чистите електромобили обаче бе затруднено от коронакризата, която нанесе удар върху търсенето на автомобилния пазар и доведе до криза големият автомобилен сектор на Германия.
Очаква се правителственият план за подкрепа на производителите на части да бъде насочен към инвестиции в 3 области – нови заводи, дигитални и автоматизирани технологии, околна среда. Той може да влезе в сила на 1 януари 2021 г. и да действа до 2024 г.
Коментари