Украйна е в процес на финализиране на схема с глобални застрахователни компании за осигуряване на покритие за корабите, пътуващи от и до нейните черноморски пристанища. Това е критично важна стъпка за опитите на Киев да създаде безопасен коридор за износ, след като Русия се оттегли от черноморската зърнена сделка миналия месец, съобщи Financial Times.
Пред британското издание зам.-министърът на икономиката на Украйна Александър Грибан е заявил, че сделката „в момента се преследва и активно се обсъжда“ между съответните министерства, местни банки и международни застрахователни групи, сред които и Lloyd's of London.
Застрахователната схема може да се въведе още следващия месец, а в обхвата и може да попаднат от 5 до 30 кораба, които да плават през считаните за опасни украински води.
„Това зависи от структурата (на схемата – бел. р.) и от нивото на споделяне на риска между правителството и частните застрахователни компании“, заяви Грибан.
Под прикритието на украинските сухопътни отбранителни системи германско-китайски товарен кораб миналата седмица направи първото търговско пътуване от Одеса от юли, откакто Русия предупреди, че ще счита всеки цивилен кораб, напускащ украинските пристанища, за военна цел. Украинските власти обаче смятат, че ракетите им могат да защитят коридор в рамките на 100 морски мили от брега.
Предвид рисковете, свързани с войната, достъпната застраховка би била от съществено значение за съживяването на дейността по търговско корабоплаване в по-значителен мащаб. Киев се съветва про боно по въпроса с консултантската група Marsh McLennan, обединяваща аналитичната фирма Oliver Wyman и най-големия застрахователен брокер в света Marsh.
Според Маркъс Бейкър, глобален ръководител за морското дело, каргото и логистиката в Marsh, „публично-частно партньорство със застрахователи, работещи в тандем с украинското правителство, ще даде по-голяма увереност на собствениците на корабите да се върнат към доставките на украинско зърно по света за тези страни, които имат най-голяма нужда от него“.
Подробностите около схемата предстои да се уточнят, но според хора, участващи в дискусиите схемата ще покрива корабите, които влизат и излизат от украинските пристанища срещу щети, и рискът може да бъде споделен между застрахователите и местната държавна банка.
Според един от източниците банката може да предостави акредитив като обезпечение. „Част от риска вероятно ще бъде подкрепена от държавния пътен фонд на Украйна, създаден за ремонт на украински пътища и се финансира от данък върху продажбите на горива“, е посочил още Грибан.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Ще могат ли украинските кораби със зърно да преминават през Босфора и Дарданелите?
Първият кораб по новия коридор от Украйна, вече е в Босфора
Без съгласието на Русия: Украйна обяви временен хуманитарен коридор в Черно море
Коментари