Превръщането на пристанище Варна в хъб за износ на украинското зърно, така както обяви премиерът Кирил Петков след срещата му с президента на Украйна Володимир Зеленски, е "много трудна задача". Това смятат експерти и познавачи в този бизнес, според които страната ни няма необходимата инфраструктура да прави реекспорт на големи количества зърно.
"Ние нямаме изградена инфраструктура за реекспорт. Това зърно трябва да се съхрани за известно време тук преди да се натовари на кораби, а на пристанище Варна няма складови бази. Пристанище Констанца има такава инфраструктура за около 3 милиона тона зърно, докато пристанище Варна е за около 200 000 тона, което не достига и при износа на нашата произведена продукция", коментира пред БНР председателят на Националната асоциация на зърнопроизводителите Костадин Костадинов. Украйна намери начин да изнася зърното си през Черно море
Според него обаче големият проблем първо ще се яви при превоза на зърното от Украйна. "Няма жп линия от Констанца до Варна, а тази през Молдова до Констанца е в окаяно състояние. От Констанца до Варна превозът трябва да е с камиони. Представяте ли си 1000 камиона да пътуват до Варна и да се наредят на опашка", казва още Костадинов.
Той прогнозира километрични опашки от камиони в следващите месеци на порт Варна, който имал само един вход. "Това ще е пагубно за износа на българското зърно, защото ще задръсти пристанището. А освен това ще доведе до падане на нашите цени, защото от Украйна ще дойде по-евтино зърно", каза още шефът на асоциацията на зърнопроизводителите.
Пристанището иска да приеме товари със зърно
Пристанище Варна има готовност за обработка на зърнени товари от Украйна, твърдят пред Maritime.bg от дружеството. Пристанището има капацитет за допълнителни товари и вече преговаря с различни компании, някои от които са базирани в Украйна. То може да обработва украински товари, ако бъдат решени логистичните проблеми и те бъдат транспортирани до терминали "Варна – Изток" и "Варна – Запад", коментират от държавната компания.
Според инж. Дойчин Ников от Клъстер "Черноморска икономическа зона" дори и да няма технически препятствия зърното да дойде от Украйна и да се товари на пристанището във Варна, цялата операция няма да е рентабилна.
Като основен проблем Ников открои наземната логистика до България. "Железопътният транспорт би преминавал през 13 гранични пункта, а европейската инфраструктура не е подготвена за такива мащабни превози. За количество от 1 милион тона зърно например ще бъдат необходими около 19-20 000 жп вагона. Откъде ще дойдат тези вагони?", пита риторично Ников и уточнява, че европейските пристанища използват основно контейнери.
Той припомня, че преди войната Украйна е изнасяла 6 милиона тона зърно през пристанища в Черно море, които сега са блокирани. Милиони тонове зърно са блокирани в пристанищата на Украйна
"За мен възможностите за реален експорт на жито са държави, които имат пряка граница с Украйна – Полша и Румъния, които имат високоефективни жп логистични коридори, имат изградени пристанищни високоефективни мощности за бързо товарене и силози по пристанищата", заяви Ников. Той посочи, че мощностите в Констанца позволяват за два дни да се натовари един кораб, а във Варна - за една седмица. Експертът припомни още, че през 2013 г. в пристанището в Констанца са били инвестирани 800 млн. евро по европейски програми, докато във Варна не е направено почти нищо за неговото модернизиране. Може ли Румъния да спаси житото на Украйна?
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Война в Украйна може да ограничи доставките на храни и да вдигне цените
Коментари