Западни застрахователи продължават да осигуряват гаранции за танкери, превозващи руски петрол, въпреки опасения за нарушаването на наложения от Г-7 таван на цената на руския петрол, превозван по море. Това показват данни от търговци и собственици на кораби, цитирани от Ройтерс.
Според тях поне пет компании, сред които American Club, базираната в Люксембург West of England и норвежката Gard са дали гаранции за 10 танкера, плавали от Русия към Азия през настоящата година.
American Club, и West of England по-конкретно са застраховали два съда - "Джойоса" и "Орион I", натоварили петрол от държавната компания "Роснефт" в Балтийско море и поели към Китай в началото на годината, сочат данните.
Още: Защо китайски и турски банки спряха да плащат за руския петрол?
American Club, признава, че "Джойоса", който плава под панамски флаг, е в неговия застрахователен списък, а от West of England и Gard посочват, че не коментират отделни танкери.
Трите дружества, които застраховат кораби срещу петролно замърсяване, щети и загуба на живот, казват, че осигуряват услуги за своите членове.
Степента на текущо предоставяне на услуги от западни застрахователи за гарантиране на руски петролни сделки не е обект на специално внимание след налагането на тавана на цената на руския петрол през 2022 г., посочва Ройтерс.
Още: Българската рафинерия "Лукойл" заобикаля санкциите, твърди доклад
Таванът разрешава на западните компании да застраховат руски петрол, само когато той се търгува под 60 долара за барел.
Много компании спряха да осигуряват такива услуги с аргумента, че не могат да гарантират дали петролът действително се продава на такава цена.
Русия, която забрани на местните компании да се съобразяват с ценовия таван, е продавала своя сорт петрол - Уралс, през пристанищата на Балтийско море на средна цена от 69,4 долара за барел през настоящата година, или доста над тавана, сочат борсови данни.
От застрахователите и собствениците на кораби не се очаква да разследват цената на петрола. Те трябва само да изискват от купувачите и продавачите сертификат, че сделката се извършва под ценовия таван.
The International Group of P&I Clubs, която застрахова около 90 на сто от световния флот, още през април посочи, че процесът на сертифициране е сбъркан и може лесно да изложи членовете на групата на ударите на санкциите.
Трите компании, цитирани по-горе, признават, че разчитат на предоставените им от участниците в сделката сертификата и се надяват те да са законни и спазващи западните санкции.
Други компании, осигуряващи гаранции за танкери, превозващи руски петрол, са новозеландската Maritime Mutual и London P&I Club, които са отказали коментар за евентуалните рискове при подобни сделки.
Maritime Mutual, която не е член на The International Group of P&I Clubs, е предоставила на Ройтерс копие от руска петролна застрахователна полица, както и сертификационно писмо, в което се твърди, че покритието ще бъде оттеглено, ако товарът нарушава ценовия таван.
В него се изисква от компанията, която търси покритие - обикновено собственикът или наелият кораба, да обяви пред застрахователя името на кораба, пристанището и датата на товарене и разтоварване. Освен това се изисква да се потвърди, че товарът спазва ценовия таван, но не и да се обяви самата цена.
От American Club, West of England иGard посочват, че ще прекратят покритието, ако се появи информация, че сертификатите, които са получили, не са точни и петролът се продава над ценовия таван.
Коментари