Европа скоро може да се окаже залята от газ, тъй като мекото начало на зимата се очаква да забави търсенето на гориво за отопление, пише Bloomberg.
По-високи от обичайното температури през октомври се очаква да последват горещата вълна на Стария континент, а месеците след това също може се окажат по-меки в Западна Европа, сочат данни на Европейската служба за климатични промени „Коперник“. Смекчените условия ще подпомогнат облекчаването на страховете за снабдяването, появили се отново на много места през последните седмици, докато континентът се готви да посрещне втора зима без голяма част от руския газ.
Октомври обикновено бележи началото на отоплителния сезон в Европа, но по-топлото време през 2022 г. удължи периода на запълване на газовите ханилища, ключов буфер през по-студените месеци. В момента резервите са на 94% запълнен капацитет и отложеното начало на търсенето ще остави по-малко опции за съхранение на горивото, пристигащо по тръби и в танкери.
Това може да се отрази на цените на газа, най-вече за краткосрочна доставка, които остават доста под миналогодишните си рекорди, когато войната в Украйна разтърси пазара.
„Цените може все пак да спаднат значително през следващите няколко седмици. Късно начало на зимата ще увеличи понижението на цените“, казва стратегът на Citigroup Inc. Антъни Юен.
„Зимата тази година в Европа се очаква отново да е по-топла и по-влажна от обичайното“, посочват от „Коперник“. Данните на службата сигнализират за над 50% вероятност температурите да са доста над средните в Франция, Великобритания, Австрия и Италия и части от Германия, между декември и февруари. Още по-голям шанс за меко време има и на Иберийския полуостров.
„През останалата част от септември и октомври прогнозите сочат за топло време на континента, като на изток ще са най-големите температурни аномалии“, заяви Ейми Ходсън, метеоролог на Atmospheric G2.
Европейските цени на газа паднаха с 80% през последната година, а регионът изглежда добре зареден с гориво, въпреки че някои рискове – от стачки в Австралия до по-продължителна поддръжка на газова инфраструктура в Норвегия – носят напрежение. По-големите запаси означават по-малка заплаха от пикове на цените преди зимата, казват от Goldman Sachs Group.
Но дори и при мека зима всяко смущение на доставките може да предизвика поскъпване. Непланирано спиране на работата на хъба за втечнен природен газ във Фрийпорт, САЩ, тази седмица и удълженият период за поддръжка в Норвегия – макар и краткосрочни проблеми – повишиха ценовата волатилност.
Задоволителното предлагане също е и възможност за трейдърите. Недостигът на място за съхранение, намаленото краткосрочно търсене и контангото на фючърсния пазар (когато цената на фючърсните договори е по-висока от спот цената на въпросния актив – бел. ред.) ги кара да съхраняват по-голямо количество втечнен природен газ (LNG) на танкери. Размерите на т.нар. плаващи обекти за съхранение вече са по-големи от обичайното за това време на годината, но все пак остава доста под рекорда, отчетен миналия ноември.
„Бихме очаквали повече плаващ капацитет преди отоплителния сезон“, заяви Ричар Тайрел, главен инвестиционен директор на собственика на кораби за пренос на LNG Cool Co. на конференция в Лондон във вторник.
Това се оказва доста доходоносен бизнес въпреки растящите разходи за морски пренос. Отлагането на доставка на зареден през октомври товар за декември би донесло на собственика на товара около 12 млн. долара печалба, според консултанта на Argus Media Мат Дринкуотър.
И макар още да има капацитет за съхранение на газ на танкери, те обикновено се използват само по месец-два отчасти заради разходите за корабите и естествената загуба на суровина при свръхохладеното гориво с времето.
Слабото търсене в Европа може да стане причина за повече доставки в Азия, особено докато Китай се готви за зимата и докато количествата изкушават чувствителни на ценови изменения купувачи на места като Индия. Също в Южна Америка по-малкото дъжд на места като Колумбия и Бразилия заради природния феномен Ел Ниньо може да застраши водноелектрическото производство и да подкрепи търсенето на LNG.
И на фона на запълването на европейския капацитет скоро се очаква да бъдат открити нови LNG терминали, което позволява допълнителен внос, ако бъде нужен такъв.
„Ситуацията със сигурност е много по-стабилна, отколкото миналата година. Не смятам, че се намираме в същата ситуация, в каквато бяхме през зимата. Честно казано, всичко, което трябва да бъде свършено, е свършено“, отбелязва Джонатан Бриърли, главен изпълнителен директор на британския енергиен регулатор Ofgem на изслушване на парламентарна комисия преди дни.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
"Булгаргаз" предлага още по-ниска цена на газа за октомври
Вносът на втечнен газ в Европа спадна до невиждани нива
Коментари