Русия е увеличила капацитета на своя "сенчест" флот от петролни танкери с почти 70% на годишна база, въпреки неотдавнашните наказателни мерки срещу застрахователите и корабните компании, позволяващи на Москва да заобиколи западните санкции. Това е изводът от ново изследване, цитирано от "Файненшъл таймс".
Обемът на руски петрол, транспортиран от зле поддържани и незастраховани танкери, се е увеличил от 2,4 млн. барела на ден през юни 2023 г. до 4,1 млн. барела през юни 2024 г., според доклад, публикуван от Киевското училище по икономика (KSE).
Възходящата тенденция идва в момент, когато САЩ, Канада, Япония и европейските съюзници все повече се насочват към глобални застрахователи и собственици на кораби в опит да намалят способността на Москва да генерира приходи за войната си в Украйна. Те също така добавиха към списъка със санкции компании и отделни кораби, свързани с руския сенчест флот.
Още: Застрахователи продължават да осигуряват гаранции за танкери с руски петрол
"Санкциите срещу танкерите бяха доста ефективни, но кампанията за определяне беше твърде ограничена, за да овладее действително сенчестия флот на Русия", посочи Бенджамин Хилгенщок, един от авторите на доклада на KSE. Той добави, че санкциите трябва да се използват "системно", за да се наложи изискването за адекватна застраховка срещу петролни разливи и по този начин 'да се отстрани сериозната и спешна заплаха за околната среда, произтичаща от сенчестия флот".
Много от тези кораби редовно плават в натоварени европейски води, включително Балтийско море, Датските проливи и Гибралтарския пролив, увеличавайки риска от екологични бедствия за ЕС и съседните държави.
KSE предлага създаването на зони "свободни от сенчести флотилии" в европейските води за смекчаване на тези рискове. В противен случай бедствието "просто чака да се случи на прага на Европа", се твърди в доклада. "Слабата връзка в регулаторната рамка, заедно с драматично разширената роля на сенчестите танкери в търговията с руски петрол, означава, че голяма екологична катастрофа е само въпрос на време", посочва още KSE.
Комбинацията от възрастта на танкерите - която е средно 18 години - и липсата на адекватна застраховка прави тези кораби изключително опасни, се твърди в доклада.
Още: Как корабоплаването ще реши проблема с емисиите си?
Рисковете се засилват допълнително от използването от страна на флота на анонимни структури, които често включват множество посредници като британски счетоводители и базирани в Дубай компании, скрити чрез слоеве от корпоративни субекти, установи скорошно разследване на "Файненшъл таймс".
Авторите на доклада на KSE твърдят, че в случай на проблеми европейските държави могат да се изправят пред разходи за почистване, достигащи милиарди евро.
Вече се случиха няколко инцидента със "сенчести" кораби, свързани с Русия. Този март 15-годишен "сенчест" танкер Andromeda Star се сблъска с друг кораб близо до Дания. Петролът не е разлят, тъй като корабът е бил обратно на път за Русия, след като вече е бил разтоварен.
През последните две години четири кораба на руския флот в сянка са загубили мощност на двигателя, включително инциденти в Дарданелите и Датските проливи. Корабите на сенчестия флот, използвани за превоз на петрол от други санкционирани продавачи, също претърпяха повреда на двигателя, което подчертава проблеми с поддръжката и експлозии. През май 2023 г. 27-годишен кораб под флага на Габон с капацитет от 700 000 барела, използван за транспортиране на ирански петрол, претърпя голяма експлозия близо до Индонезия. По онова време танкерът обаче е бил празен.
Няколко кораба на флота в сянка са участвали в нефтени разливи, като някои са избягали от местопроизшествието, след като са причинили щети на околната среда. През 2019 г. 23-годишният танкер Ceres I, който преди това е участвал в търговията с ирански петрол, се сблъска с друг танкер близо до Сингапур, изключи сигнала му и се опита да избяга.
Коментари