Индия по всяка вероятност ще стане най-големият доставчик на петролни продукти за Европа през април. По данни на анализаторската компания Kpler, обемът на износа ѝ за Европа ще надхвърли 360 000 барела на денонощие, пише Bloomberg.
Същевременно Индия продължава да увеличава покупките си на суров петрол от Москва – вносът от Русия се очаква този месец да надхвърли 2 млн. барела на денонощие, или почти 44% от общия ѝ обем на доставки на петрол.
Ембаргото на ЕС върху вноса на руски суров петрол влезе в сила на 5 декември, а върху вноса на петролни продукти – на 5 февруари. От тези дати бяха определени и „тавани“ на цените за доставките на петрол и петролни продукти от Русия за трети страни.
Санкциите на Брюксел обаче, не са пречка за страни като Индия, да купуват евтините руски енергийни суровини, да ги преработват в горива (дизел) и да ги продават в Европа с надценка. Наскоро Bloomberg отбеляза в тази връзка и нарасналата роля на Ню Делхи на световния пазар на горива. Въпреки санкциите: Една страна купува все повече руски петрол
„Руският петрол се връща в Европа (под една или друга форма) въпреки всички санкции, а Индия, която увеличава износа си на горива на Запад, е отличен пример за това“, отбеляза водещият анализатор на петролните пазари в Kpler, Виктор Катона. По думите му няма как да е друго, предвид обемите петрол, които Ню Делхи купува от Москва.
Анализатори от Vortexa по-рано изчислиха, че през март Русия е изнесла за Индия 1,64 млн. барела петрол на денонощие, което я прави най-големия доставчик за страната за 6-и пореден месец.
Индия не се присъедини официално към санкциите спрямо Русия за „тавана“ на цените на петрола, но както Bloomberg съобщи по-рано, банките в страната са препоръчали на индийските рафинерии да не купуват руски петрол над „тавана“ от 60 долара за барел, наложен от ЕС, Г-7 и Австралия.
След това и министърът на петрола на Индия Панкадж Джайн заяви, че по-голямата част от доставките на руски петрол за Индия са на цена под лимита, но „никой не пречи“ на нефтопреработвателните предприятия да го купува на по-висока цена. „В този случай обаче, съответните фирми се налага сами да търсят алтернативни механизми за разплащане“, допълни министърът.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Търсенето на танкери cĸoчи дo 10-годишен връх. Задава ли се недостиг?
Как ще повлияят на цената на перола наложените от Запада ограничения?
Саудитска Арабия предложи да ни доставя петрол и газ
Коментари