Управляващата коалиция в Германия се договори да подкрепи пакет от мерки за опазване на климата и инфраструктура след 3 тежки дни на преговори по пътя към постигане на споразумение, пише Bloomberg.
Трипартийният съюз на канцлера Олаф Шолц – съставен от неговата Германска социалдемократическа партия (ГСДП), Зелените и Свободната демократическа партия – се опитаха да загърбят различията си по въпросите и да продължат с приемането на политики, важни за технологичния и екологичен преход на Германия.
„Мерките включват изненадващо увеличение на данъка за тежкотоварни превозни средства и решение да се инвестират 80% от приходите в модернизацията на железопътната мрежа от 2024 г.“, споделя Рикарда Ланг, съпредседател на партията на Зелените, пред журналисти в Берлин и добавя, че в никакъв случай това не са били лесни преговори.
По думите на лидера на либералите Кристиан Линднер и министър на финансите планираната забрана за отоплителните уреди, работещи с петрол и газ – предложение на Зелените – отпада.
„Няма да има задължение за смяна на съществуващи отоплителни системи“, подчерта Линднер и добави, че гражданите, избрали да модернизират своите отоплителни системи ще бъдат подкрепени финансово с програма от Фонда за климата и трансформацията.
Политиците започнаха срещата си в офиса на канцлера в Берлин в неделя вечерта преди преговорите да бъдат прекратени без сделка в понеделник следобед. Длъжностните лица се събраха отново във вторник сутринта и в крайна сметка постигнаха съгласие по темите късно вечерта. Провали се референдумът за климатично неутрален Берлин
Това, че на коалиционните партньори им отне толкова време да преодолеят различията си, няма да помогне да се разсее впечатлението, че правителството действа тромаво и без сила само 15 месеца след сформирането си.
Странни решения
По думите на съпредседателя на социалдемократите Ларс Клингбайл лидерите на коалицията „особено съзнателно“ са се съгласили да не приключват преговорите си под натиска на времето, за да избегнат „странни решения“, често вземани в миналото при подобни ситуации.
„Този път отне повече време, за да се изяснят нещата – и това не трябва да се превръща в правило в коалиционните преговори“, подчерта Клингбайл.
Една от най-неотложните задачи пред правителството остава нерешена – постигане на съгласие по бюджета за следващата година. Процесът вече е забавен и е по-сложен, отколкото в последните години, заради настояването на Линднер за възстановяване на конституционно ограничение върху дълга.
Така наречената „дългова спирачка“ беше изоставена, за да може щедрите държавни разходи да компенсират въздействието на пандемията и енергийната криза върху икономиката. „Постигнахме истински пробиви, истински промени в парадигмата и затова резултатът говори сам за себе си“, изтъкна Линднер.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Климатичните промени ще струват на Германия 900 милиарда евро
Коментари