Европейските търговци бързат да напълнят резервоарите на континента с руски дизел преди забраната на ЕС да влезе в сила през февруари, тъй като алтернативните източници остават ограничени, пише Reuters.
До 5 февруари догодина Европейският съюз ще забрани вноса на руски петролни продукти, на които до голяма степен разчита за своя дизел. Това ще последва забраната за руски суров петрол, която влиза в сила през декември. Без вноса от Русия: Европа скоро ще изпадне в дизелова криза
Доставките на руски дизел, който се съхранява в района на най-големите европейски пристанища Амстердам-Ротердам-Антверпен (ARA), са се повишили до 215 000 барела на ден от 1 ноември до 12 ноември, което е увеличение от 126% спрямо същия период на октомври, разкрива Памела Мънгър, старши пазарен анализатор във фирмата за енергийни анализи Vortexa. Европа е на прага на криза с дизела. Какво следва?
Предвид малкото бързи и рентабилни алтернативи, руският дизел е съставлявал 44% от общия внос в Европа на автомобилно гориво досега през ноември, в сравнение с 39% през октомври, показват данните на Refinitiv. Ако колата ви е на дизел, скоро ще плащате повече
Europe has been ramping up diesel imports from Russia, and they still have a diesel shortage
— Tracy (𝒞𝒽𝒾 ) (@chigrl) November 17, 2022
Russian oil and product embargo is set for 5 Dec.
It is going to be a major problem when these imports stop (this will show up in late Jan as cargos in transit still will filter in) pic.twitter.com/3ewejpB6By
"Европа увеличава вноса на дизел от Русия и все още има недостиг на дизел. Ембаргото върху руския петрол и петролни продукти е насрочено за 5 декември. Ще бъде голям проблем, когато този внос спре (това ще стане явно в края на януари, тъй като транзитните товари все още ще се филтрират)", пише в Twitter енергийният експерт Трейси Чи, която е изпълнителен директор и главен стратег по енергетика и материали в Hightower Resource Advisors.
Въпреки че зависимостта на Европа от руското гориво е намаляла от повече от 50% преди февруарската инвазия на Москва в Украйна, Русия все още е най-големият доставчик на дизел за континента. "ЕС ще трябва да осигури около 500-600 000 барела дизел на ден, за да замени руските обеми, заместителите ще дойдат от САЩ, както и на изток от Суец, предимно от Близкия изток и Индия", посочва Юджийн Линдъл, анализатор на пазарите за петролни продукти във FGE. Европа уж се отказва от руския нефт, но още е най-големият му купувач
Забрана за руския газьол
Руският газьол, насочващ се към резервоарите на трите европейски пристанища, вероятно ще бъде използван или продаден бързо в резултат на изоставане в борсовите фючърси на газьола, където текущата стойност е по-висока, отколкото ще бъде през следващите месеци, казва Ларс ван Вагенинген от холандската консултантска компания Insights Global.
Част от този наплив се дължи на факта, че наближава влизането в сила на забрана за руския газьол с ниско съдържание на сяра преди санкциите на ЕС. От 30 ноември търговците трябва да докажат, че нито един руски продукт, който ще бъде използван за доставка през януари чрез фючърсния договор на ICE, не е влязъл в резервоари в най-големите западноевропейски пристанища, включително тези на Влисинген (известен и като Флъшинг) и Гент.
Руският газьол все още може да бъде зареждан в резервоарите през декември, но след това трябва да бъде преместен в други резервоари, от които не може да се извърши доставка, според ICE.
Според някои играчи на пазара ограниченията за съхранение на дизел ще имат скромен ефект, предвид ниските запаси от руски и неруски газьол, както и намаляващите доставени количества. "Обемите, доставени след изтичане на срока, всъщност са доста малки... това просто добавя още едно логистично предизвикателство", смята Нийл Кросби, старши анализатор във фирмата за петролни анализи OilX. През януари 2022 г. са доставени 70 000 тона газьол чрез фючърси на борсата ICE.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Недостиг, високи цени и неяснота: Какво се задава след ембаргото на руския петрол?
Европейско ембарго срещу руския петрол: Какво ще стане с цените?
Високите цени на горивата ще останат и през 2023 г.
Европа или Русия - кой ще пострада повече от петролното ембарго?
Коментари