Датската мултинационална енергийна компания за производство на възобновяема енергия Оrѕtеd инвестира над 145 млн. долара за изграждане на съоръжение за производство на гориво с ниско съдържание на въглерод в Северна Швеция. Този обект ще бъде най-големият в Европа и ще представлява своеобразен тест за прохождащия пазар за намаляване на емисиите от корабната индустрия, пише Bloomberg.
Проектът, наречен FlagshipONE, ще отвори през 2025 година и се очаква да произвежда около 50 000 метрични тона от т.нар. е-метанол годишно. Той може да бъде произведен от суровини, получени чрез използване на отпадъчни потоци, електролиза на водород и улавяне на въглероден диоксид.
FlagshipONE съчетава в себе си технологии от голямо значение в следващите години, ако ЕС иска да постигне целта си да достигне нулеви нетни емисии до 2050 г.
От една страна съоръжението ще произвежда водород от електрическата мрежа на Швеция, разчитаща на над 90% възобновяеми източници. Заедно с това машините ще улавят въглероден диоксид, отделян от близката централа за комбинирано производство на електрическа енергия, която изгаря биомаса. Чрез оборудване за синтез, ще се произвежда метанол, който ще може да се използва за гориво на кораби.
"50 000 тона гориво са достатъчни, за да захранят кораб за трансатлантическо пътуване", посочи Оливия Брийс, главен изпълнителен директор на звено power-to-h на Orsted. Освен това може да се използва и на местно ниво за захранване на фериботи в Европа, вместо да се употребяват изкопаеми горива.
Макар че Orsted още няма гарантирани клиенти, датският корабен гигант А.Р. Моеllеr-Маеrѕk вече инвестира 2,1 млрд. долара в кораби на метанол, които трябва да бъдат доставени от 2024 г.
Освен това по думите на Брийс Оrѕtеd е в напреднали преговори с потенциални клиенти на горивото и няма време да се изчака, докато тези сделки бъдат сключени, за да започне изграждането на производствени обекти.
Въпреки че метанолът има много по-висока цена от алтернативата на изкопаемите горива, новите правила на ЕС целят корабната индустрия да намали емисиите си или да плаща наказателни такси за въглероден диоксид от 2024 г.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Amazon влага над 1 млрд. евро в електрически камиони и микробуси в Европа
Коментари