Защо актьорът Арън Пол е съсобственик на марка мескал? Отговорът, според самия него, е много прост: „Обичам да пия“.
Пол и неговият колега от сериала „Breaking Bad“ Брайън Кранстън основават Dos Hombres Mezcal през 2019 г., с което се нареждат в дългия списък от алкохолни марки от последните години, зад които стоят знаменитости.
След като беше номиниран за Оскар за „Убийците на цветната луна“, но не спечели, Робърт де Ниро може да се утеши с глътка от своята марка Vdka 6100. Актрисата от „Американска фантастика“ Иса Рей може да вдигне тост с просеко от нейната нова марка Viarae. Дуейн „Скалата“ Джонсън пък притежава марката текила Teremana. Други знаменитости със собствена марка текила са още Матю и Камила Макконъхи (Pantalones), Ева Лонгория (Casa Del Sol) и Кендъл Дженър (818).
Този бум от сделки представлява разрив с миналото на Холивуд. В продължение на десетилетия беше рядкост дори най-големите звезди да рекламират алкохол. Сега няколко десетки марки алкохол, зад които стоят знаменитости, се конкурират за място в бара като предстои да се появят и още.
В разгара на коктейлния бума и с хилядите марки алкохол по свята, които се опитват да изпъкнат, марките чукат на вратите на Холивуд в търсене на рекламната мощ на звездите.
Това е „възможност, ако трябва да бъдем честни“, казва Кранстън пред CNN. Знаменитостите са привлекателни за алкохолните марки, заради тяхното влияние и връзки, които отварят врати.
Това е “възможност, ако трябва да бъдем честни”, казва Кранстън пред CNN. Знаменитостите са привлекателни за алкохолните марки, заради тяхното влияние и връзки, които отварят врати.
Сделката с Casamigos
Снимка: iStock
Тези отворени врати доведоха до големи успехи на друга напитка, произвеждама пт растението агаве – текилата Casamigos.
Casamigos, основана от Джордж Клуни и Ранди Гербер през 2013 г., привлече огромно внимание. 4 години по-късно те продадоха марката текила на гиганта за алкохол Diageo за 1 млрд. долара, а златната треска в индустрията започна.
През 2020 г. Diageo купи марката Aviation Gin на актьора Райън Рейнолдс за 610 млн. долара. А през 2021 г. ММА боецът Конър Макгрегър продаде мажоритарен дял в своята марка уиски Proper No. Twelve на производителя на текилата Jose Cuervо Proximo Spirits за предполагаеми 600 млн. долара, по-малко от 2 години след създаването на марката.
Печалби като тези привличат вниманието в Холивуд.
Знаменитостите, които създават алкохолни марки, в крайна сметка се надяват да ги продадат на някоя от голмите холдингови компании, казва пред CNN Майкъл Яновер, ръководител бизнес развитие в Creative Artists Agency.
Да имаш дял в една компания е по-привлекателно, отколкото просто да я рекламираш. Ако марката бъде придобита, печалбата е голяма, добавя Яновер.
Снимка: iStock
„Звездният статус може да популяризира веднага една марка и да привлече интереса на потребителите“, казва Лиза Хокинс, старши вицепрезидент на Съвета за дестилирани спиртни напитки на САЩ.
Тази тенденция не показва признаци на забавяне, допълва тя. „Актьори и музиканти инвестират в алкохолни марки от известно време, а сега спортни звезди, модели и комици също се възползват от очарованието на потребителите от алкохолните напитки и коктейли.
Това очарование беше предизвикано отчасти от пандемията. Тогава повече хора започват да приготвят коктейли у дома, което помогна за това продажбите на спиртни напитки да нахвърлят тези на виното и бирата през последните две години, според данни на Съвета за дестилирани спиртни напитки на САЩ.
Текилата е изявеният фаворит на знаменитостите по две причини. Първо, продажбите ѝ растат, като ръстът в САЩ за миналата година е от 8% до 6,5 млрд. долара и тя очаква да изпревари водката като най-продаваната спиртна напитка в следващите няколко години.
Второ, текилата се произвежда и продава по-бързо, тъй като няма нужда да отлежава, подобно на уискито.
Привлекателносттa на звездите
Снимка: Pixabay
Търговците на дребно обичат подкрепата на звездите. Около 54% от търговците на дребно, участвали в проучване през 2022 г., заявяват пред Drizly, вече несъществуваща компания за доставка на алкохол, че умишлено зареждат притежавани от знаменитости алкохолни марки, защото големите имена привличат купувачи. Името на съответнта звезда може също да повиши цената на дребно на напитката.
Дори и на фона на нарсналата конкуренция, Ед Мънди, анализатор в Jefferies, казва пред CNN, че не смята, че категорията е достигнала своя пик. Текилата, по-специлано, продължава да увеличава своята привлекателност в САЩ, допълва той.
Въпреки това знаменитостите, които очакват сделка от мащабите на Casamigos, вероятно за закъснели. „Смятаме, че потенциалните купувачи ще внимават с големите покупки на този етап от цикъла“, казва Мънди.
Проблемите
Снимка: iStock
Подкрепената от знаменитост напитка носи и своите рискове, тъй като разчита на имиджа на един-единствен човек.
А не всяко партньорство е успешно. Миналата година Diageo прекъсна отношенията си с Шон „Диди“ Коумс, слагайки край на 15-годишно партньорство, което приключи със съдебно дело за расова дискриминация.
Изпадналият в битка музикален магнат, който по-късно беше обвинен в сексуално посегателство, твърди в съдебно дело от 2023 г., че Diageo е пренебрегнал и популяризирал недостатъчно неговата текила DeLeón, отхвърляйки я като „градски“ продукт в своя маркетинг. Той направи подобни твърдения, свързани с неговата водка Ciroc.
През януари Diageo и Diddy официално сложиха край на партньорството, обвинявайки, че са разрешили всички спорове помежду си и че Коумс е оттеглил всичките си обвинения срещу Diageo.
Друг подобен случай е алкохолната марка на Дженифър Лопес Delola, която стартира трудно през миналата година. Фенове обвиниха Лопес в лицемерие, тъй като тя се е обявявала срещу употребата на алкохол, въпреки че звездата впоследствие поясни в Instagram, че „периодично консумира коктейли“.
Разширяване
Пол и Кранстън искат Dos Hombres да бъде една от успешните марки, затова работят за разширяването на нейната фенбаза. Наскоро марката си партнира с Applebee's за създаването на три коктейла. Това е първият случай, в който веригата заведения сервира мескал в 44-годишната си история.
Въпреки постоянно появяващите се нови марки, в сферата на алкохола има огромен апетит“, според Яновър от САА. Винаги има желание да се измисли „следващото нещо, което е вълнуващо, жизнено и различно“.
Наскоро и Кайли Дженър се присъедини към сестра си Кендал с пускането на газирана напитка с водка в кенчета наречена Sprinter. Това не е първият подобен продукт на пазара, но Дженър заяви, че „ тя е опитвала много водки, но тази е най-добрата на вкус.
Източник: CNN
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
7 знаменитости, които са постигнали успех и в алкохолния бизнес
Французите вече пият по-малко шампанско. Защо?
Германците вече пият все по-малко бира
Климатичните промени ще направят бирата в Европа по-скъпа и ще влошат вкуса ѝ
Коментари