Всеки десети магазин в София е празен. Това показват данните за свободните площи по основните търговски улици в центъра на столицата на една от консултантските компании на пазара на имоти. В същото време делът на новоотворените обекти запазва сравнително стабилно равнище от 6 на сто. За сравнение, през 2020 г. освободените обекти са около 11 на сто, а новоотворените – около 5%.
Данните от графиките показват, че през първата половина на тази година отварянето на нови обекти се връща на предпандемични нива. В същото време обаче затварянето на обекти продължава да расте още от 2018 г. насам, силно повлияно и от пандемията.
Близо половината новооткрити обекти по основните търговски улици в столицата са заведения или магазини за дрехи. Обектите за мода са с дял от над 1/5 по тези улици, докато кафенетата и ресторантите, включително заведенията за бързо хранене, държат 20% от всички обекти по главните улици в София. Само по бул. "Витоша" 53% от новооткритите обекти са заведения, а по "Цар Калоян" и "Съборна" 47% от магазините са за мода.
-
Магазини напускат моловете, връщат се на главните улици
Повишава се интересът за позициониране на магазини на главни...
виж още
Докладът представя ситуацията на основните търговски улици в столицата към първата половина на 2021 г., като са разгледани зони с общо предлагане от 68 000 кв. м. и близо 900 магазина. Изнесените данни показват, че на второ място са обектите за различни услуги с дял от 10%, а на четвърто място са магазините за хранителни стоки с малко над 5%. Всъщност за периода 2016-2021 г. се наблюдава изменение в посока изравняване на двете основни категории. До 2019 г. със значителна разлика доминират магазините за дрехи, а заведенията са на второ място.
През периода 2019-2020 г. обаче тази разлика между двата сектора значително намалява, а през 2021 г. те са на сравнително еднакво ниво с едва няколко процентни пункта разминаваме. "Очакваме тази тенденция да продължи и разнообразието от категории на основните улици да продължи да се увеличава", пишат експертите от Colliers International в доклада. Макар вследствие противоепидемичните мерки ресторантьорите да минаха през редица предизвикателства, то те все пак намериха нови решения на проблемите в подкрепа на бизнеса си – като придобиване на по-големи градини за ресторанта, засилено онлайн присъствие, взимане на поръчка "за вкъщи" на място, доставка, ваучери и допълнителни оферти за хранене.
Хранителните магазини пък са били облагодетелствани през последната година, тъй като по време на локдауна те бяха включени към обектите с продукти от типа "първа необходимост". Затова и делът на тези магазини в основните търговски улици в столицата скача от едва 3% през 2016 г. на 7 на сто през първата половина на 2021 г.
Коментари