Nestle и Procter & Gamble, двете най-големи потребителски компании в света, отчетоха по-големи от прогнозираните продажби, тъй като потребителите продължават да плащат повече за стоки като кафе Nescafe и самобръсначки Gillette, въпреки рекордната инфлация.
Nestle, която произвежда също зърнени храни Cheerios и шоколадови блокчета KitKat, отчете по-добри от очакваните продажби, като успешно прехвърли по-високите разходи върху купувачите.
Същото се случи и с производителя на перилни препарати Tide P&G, който надхвърли прогнозите за тримесечни продажби и печалба, подпомогнат от ръста на цените на всичко. Рекордни цени на храните
Потребителските компании – много от които процъфтяваха по време на пандемията от COVID-19, докато хората се запасяваха с продукти – отново се очертават като печеливши във време на глобална криза, поддържайки двуцифрени маржове, тъй като хората са принудени да плащат повече за ежедневни продукти. Катастрофално: Предстои световна криза с храните
Кризата с разходите за живот принуди хората да се хранят повече у дома и ги обезкуражи да ходят на ресторанти. Търсенето на храни и потребителски стоки за бита досега бележи спад с по-бавни темпове от другите продукти като облекло и електроника, тъй като за потребителите приоритет са разходите за основни стоки.
"Също виждаме как потребителите преминават към две различни ценови точки. Група потребители търси цена, като търгува с по-големи размери на транзакциите, за да намери по-ниска цена за употреба или за брой. А другите потребители са по-съзнателни за парите и са много фокусирани върху паричните разходи", обясни финансовият директор на P&G Андре Шултен. Предстои скок на цените: Кои стоки ще поскъпнат най-много?
Секторът беше под натиск върху маржовете през последните 18 месеца заради нарастващите разходи, но Nestle повтори целта си за марж на оперативната печалба от търговия от около 17%.
Индексът на потребителските цени във Великобритания нарасна с 10,1% през септември, воден от най-големия скок на цените на храните от 1980 г. Инфлацията в еврозоната също повиши миналите прогнози през септември до близо 10%. А цените в САЩ се увеличиха с 8,2%, което се отрази на джобовете на потребителите и те вече дават повече за сметки за гориво и ипотечни плащания. Световна криза с храните е неминуема. Кои страни ще са най-засегнати?
Nestle отчете най-силния си 9-месечен ръст на продажбите от 14 години и повиши насоките си за цялата година. Органичните продажби, които премахнаха влиянието на валутните движения и придобиванията, се повишиха с 8,5% до края на септември. Това беше най-високото 9-месечно покачване от 2008 г. насам и се дължеше на по-високи цени, целящи да компенсират нарастващите разходи.
"Постигнахме силен органичен растеж, като продължихме да коригираме цените отговорно, за да отразим инфлацията", заяви главният изпълнителен директор на компанията Марк Шнайдер. Германците се отказват от месото, рибата, следват млечните продукти
P&G съобщи, че средните цени на продуктовите линии са нараснали с 9% през първото тримесечие, приключило на 30 септември, а продажбите са спаднали с 3%. "През последната фискална година сме определили цените на всичките ни 10 продуктови категории", посочи финансовият директор Шултен.
Акциите на Nestle поскъпнаха с 0,2%, докато тези на P&G се покачиха с 2%.
Техните резултати вещаят добри резултати и за конкурентния хранителен гигант Unilever и производителя на Dettol Reckitt, чиито резултати ще бъдат съобщени следващата седмица. Поскъпването на храните изяде ръста на заплатите
Въпреки големите продажби, някои анализатори смятат, че покачването на цените може скоро да тласне потребителите твърде далеч. Възможно е цените на някои от продуктите им да станат недостъпни на фона на кризата с разходите за живот, която води до спад на продажбите в цялата индустрия. Кризата с разходите за живот дойде и в Източна Европа
"Вие се безпокоите за ценовата мощност по категория, особено за дискреционни храни – никой наистина няма нужда от KitKat или сладолед. Обемите на продажбите се поддържат добре досега, но сме далеч от пика на свиването на разходите за живот", обясни Крис Бекет, ръководител на проучването на капитала в Quilter Cheviot.
Шнайдер от Nestle също изрази загриженост за "предизвикателната" икономическа среда, която според него вреди на покупателната способност на много клиенти. Ново поскъпване на основните храни до края на годината
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Трикът с грамажа и цените на храните
Колко храни можем да купим със средна заплата у нас и в Европа?
Коментари