След почти седмица прекъсване Суецкият канал отново е отворен за движение. Огромният контейнеровоз Ever Given, който блокира ключовия воден път миналия вторник, най-после е преместен и останалите кораби могат да преминат. Корабът вече е на път към Голямото горчиво езеро, където ще бъде подложен на технически преглед.
По-рано днес бе съобщено, че 400-метровият контейнеровоз е частично преместен, след като носът му бе изваден от плитчината, в която бе заседнал и корабът е успял да коригира курса си. След този грандиозен успех на спасителните екипи отварянето на Суецкия канал бе въпрос на време.
LATEST: The Ever Given container ship that was stuck in the Suez Canal is now fully afloat.
— Bloomberg Quicktake (@Quicktake) March 29, 2021
The vessel was finally pulled free, allowing the crucial trade route to reopen to traffic https://t.co/0dC8LE0UFI pic.twitter.com/UZjcP2Mrpu
Ever Given е един от най-големите контейнеровози в света. 220 000-тонният кораб може да превозва 20 000 контейнера, а дължината му е почти колкото височината на небостъргача Емпайър Стейт Билдинг. Засядането му в Суецкия канал създаде допълнителни смущения в глобалната верига за доставки и международната търговия, която вече изпитва сериозни проблеми заради пандемията от Covid-19.
Сега ще се положат усилия за рестартиране на корабоплаването по най-краткия морски път между Европа и Азия и една от най-важните търговски артерии в света, през която преминава над 10% от световната търговия. Повече от 450 кораба, превозващи всякакви товари, чакат от двете страни на канала. Загубите от прекъснатия трафик са огромни – по около 400 млн. долара на час или почти 10 млрд. долара дневно. Египет също губи по 14-15 млн. долара на ден заради блокирания воден път.
Някои от товарните кораби изгубиха търпение и тръгнаха да обикалят цяла Африка, което удължава плаването им с хиляди мили, забавя ги с 10-15 дни и значително оскъпява доставките. Чакащите кораби са натоварени със суровини и потребителски стоки за милиарди долари (вкл. живи животни), като най-тежко засегнати са азиатските и европейските износители. Ако контейнеровозът не бе освободен навреме и трафикът остане блокиран, имаше реална опасност от недостиг на стоки и временно поскъпване на най-обикновените ежедневни продукти. Ще поскъпнат ли стоките заради блокирания Суецки канал?
Причините за инцидента тепърва ще се изясняват – според някои това са силният вятър и пясъчната буря, а други подозират човешка или техническа грешка. В спасяването на кораба бяха ангажирани две драги, 10 влекача и 4 багера, ръководени от експерти от няколко държави. Работеше се упорито и денонощно, а по време на драгирането бяха отстранени над 20 000 тона пясък и кал.
لقد نجح المصريون اليوم في إنهاء أزمة السفينة الجانحة بقناة السويس رغم التعقيد الفني الهائل الذي أحاط بهذه العملية من كل جانب. وبإعادة الأمور لمسارها الطبيعي، بأيد مصرية، يطمئن العالم أجمع على مسار بضائعه واحتياجاته التي يمررها هذا الشريان الملاحي المحوري.
— Abdelfattah Elsisi (@AlsisiOfficial) March 29, 2021
١/٢
Приливът също допринесе за успешното връщане към плаване на контейнеровоза, което бе прието с голяма гордост от местните власти. "Днес египтяните успяха да сложат край на кризата на заседналия кораб в Суецкия канал, въпреки огромната техническа сложност, която обграждаше този процес от всяка страна", обяви президентът на Египет Абдел Фатах Ел-Сиси в профила си в Twitter.
Коментари