София получава оценка D (при най-висока А и най-ниска F от латинската азбука) и застава на 20-о място от 42 изследвани европейски града в класацията за градска среда. Тя изпреварва емблематични столици като Мадрид, Лондон, Рим и Виена, обявиха от екологичното сдружение „За Земята“.
Докладът „Благодарим за споделянето“, изготвен от Clean Cities Campaign – коалиция от над 80 европейски граждански организации, с които си партнира екологичното сдружение, подрежда градовете по 4 критерия, които могат да се управляват от местните власти: наличие на споделени услуги за микромобилност (велосипеди, електрически велосипеди и тротинетки под наем), автобуси на градския транспорт с нулеви емисии, наличие на споделени услуги за превоз с електрически автомобили и обхват и достъпност на обществената инфраструктура за зареждането на електромобили. Такава класация се прави за първи път в Европа и изводите са повече от интересни.
София получава всъщност еквивалента на „Среден 3“ по българската система за оценяване, а сравнително добрата позиция е заради по-скоро лошото общо представяне на голяма част от европейските градове и на два специфични фактора за града, допълват от „За Земята“.
Разликата с лидерите е голяма – София е получила 35,8% от възможния максимум точки, докато градовете с оценка „А“ отговарят на над 80% от критериите в доклада на коалицията.
Сравнително доброто ниво на електрификация на градския транспорт в София е основната причина да не бъде в дъното на класацията. Това в голяма степен е следствие от запазването на голямата тролейбусна мрежа, започнала още през 1941 г. в града и развита главно до 1989 г. Влияние оказват и допълнителните инвестиции в електрически автобуси в последните години – нещо, в което много градове в Европа изостават. С оценка 6,8 от 10 столицата ни дели 3-о място с Хелзинки в по-малката класация за навлизането на автобуси с нулеви емисии в градския транспорт.
Частната инициатива също оказва влияние, като София се представя не толкова лошо и в подреждането за налични споделени електрически автомобили. Това обаче не е заради предвидливо и устойчиво градско управление. В София от няколко години съществува частен оператор за бързо краткосрочно наемане на електрически автомобили под наем, предлагащ около 600 електромобила на гражданите и гостите на София.
Същевременно най-големият български град е на едно от последните места в областта на микромобилността на континента (критерият се отнася до наличие на велосипеди, електрически велосипеди и други устройства за микромобилност) и отбелязва само 2,2 точки от 10 в 4-ата категория – за наличната публична инфраструктура за зареждане на електромобили.
София се класира много добре по отношение на електрификацията на автобусите от градския транспорт и добре при споделените електрически автомобили, но изостава доста по отношение на микромобилността и инфраструктурата, гласи още съобщението.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
В София вече можете да наемете електомобил
Къде в Европа градският транспорт е по-евтин от този в София?
Коментари