Ще поскъпнат ли стоките заради блокирания Суецки канал?


Ще поскъпнат ли стоките заради блокирания Суецки канал?
Снимка: Suez Canal Media Center

9651

Освобождаването на Суецкия канал ще се проточи с дни, вероятно поне до следващата сряда. Неочакваната блокада, предизвикана от засядането на огромния кораб Ever Given, създаде опашка от около 300 кораба и заплашва да прекъсне глобалните вериги за доставка на основни суровини и стоки – от петрол до зърнени храни и автомобили.

Дейностите по преместването на 200 000-тонния контейнеровоз, който се заклещи в Суецкия канал по време на силен вятър и пясъчна буря, ще отнемат минимум седмица, а може и повече – значително по-дълго от първоначалните очаквания, съобщават източници на Bloomberg, пожелали анонимност. Огромният кораб е здраво заседнал, а освобождаването му е "технически много сложно" и може да отнеме дни, твърдят източници на CNN. Със задачата са се заели холандски и японски експерти, а американската армия също е предложила експертна помощ. Добрата новина е, че корпусът му е непокътнат.

В изравянето на кораба в момента са ангажирани две драги, 9 влекача и 4 багера, но се очаква и допълнителна техника. Те трябва да премахнат около 20 000 куб. метра пясък, като основните им усилия са да бъде освободен дълбоко заседналия нос на кораба. На мястото работи и специална всмукателна драга с капацитет около 2000 куб. метра почва на час, съобщава CNN. Японският собственик на кораба се надява той да бъде освободен в събота, но според експерти това е твърде оптимистично. Египетските власти също очакват проблемът да бъде разрешен в близките 2-3 дни.

Забавени доставки и по-скъпи стоки

Блокадата на ключовия морски търговски път спира стоки за милиарди долари и може да принуди корабите да обикалят цяла Африка по пътя към местоназначението си. Ситуацията ще създаде трудности както на европейските компании, които разчитат на постоянен поток от азиатски внос, така и на потребителите, които активно пазаруват онлайн в условията на пандемия.

Около 10% от световната търговия преминава през Суецкия канал, който е основен маршрут за търговията между Азия и Европа, включително за жизненоважни стоки като медицинско оборудване и лични предпазни средства. Ако корабът не бъде освободен скоро, блокадата може да повлияе на пазара на петрол и таксите за превоз по море, което ще доведе до временно поскъпване на най-обикновените ежедневни стоки.

Инцидентът в Суец може да засили недостига на контейнери и да доведе до отменени плавания и по-високи цени на товарните превози по море. "Закъсненията вероятно ще увеличат разходите, засилвайки инфлационния натиск върху веригите за доставки", казва Крис Роджърс, водещ търговски анализатор в Panjiva на S&P Global Market Intelligence. Увеличава се рискът от изчерпване на запасите от потребителски стоки, като и нови прекъсвания в производствените вериги за доставки, които вече са засегнати от Brexit и недостиг на суровини, предупреждава експертът.

Докато влекачи и копачи от вторник неуспешно се мъчат да помръднат 400-метровия контейнеровоз, опашката от чакащи плавателни съдове, натоварени с нефт и потребителски стоки за милиарди долари, се е увеличила до около 300 кораба (по данни на Bloomberg) и продължава да расте. Блокирането може да продължи цели 2 седмици, ако започне разтоварване на закъсалия кораб или ново разширяване на канала, твърдят експерти. Международната търговия губи по около 400 млн. долара на час или почти 10 млрд. долара на ден от блокадата на ключовия морски път.

Товарните кораби са принудени да променят маршрута си и да обикалят цяла Африка, което удължава плаването им с хиляди мили, забавя ги с 10-15 дни и значително оскъпява доставките. Изпращането на 40-футов контейнер от Китай до Европа е поскъпнало почти 4 пъти в сравнение с преди година. Това е допълнително затруднение за глобалните вериги за доставки, които вече са измъчени от дефицити и закъснения вследствие на пандемията.

Най-малко 10 кораба, сред които поне 7 танкера за втечнен газ и контейнеровози ,ще обиколят нос Добра Надежда, за да избегнат блокадата.  Някои от най-големите световни спедитори като A.P. Moller-Maersk и Hapag-Lloyd също проучват алтернативни маршрути. Повечето кораби от двете страни на канала засега изчакват, докато се изясни колко дълго ще бъде блокиран ключовия морски път.

Какво е блокирано в Суецкия канал?

Блокадата спира доставката на около 2 млн. барела суров петрол на ден и ключови суровини, вариращи от пшеница до желязна руда. Световните производители вече се подготвят за забавяне както на превоза на готови стоки, така и на материали, които са от решаващо значение за техните производствени линии. Блокираният морски път заплашва доставките на разнообразни продукти: дърво, машини, замразено говеждо и замразено свинско месо, хартия, сухо мляко, мебели, бира, автомобилни части, шоколад и козметика.

Най-големият американски производител на машини – Caterpillar вече се готви за забавяне на доставките и дори обмисля да транспортира продукцията си по въздух (което също е доста скъпо, б.р.), ако е необходимо. Японската Envision, която произвежда батерии за електрически превозни средства разчита на Суецкия канал за част от вноса на електроди.

Заради блокадата се нарушават графици на доставка, изработени преди месеци. Корабите, пристигащи с няколко дни закъснение, не могат да бъдат изпразнени и натоварени навреме, за да извършат планираното пътуване за връщане. Това ще принуди превозвачите да отменят пътуванията, допълнително ограничавайки капацитета и увеличавайки товарните ставки.

Блокадата води до омагьосан кръг – доставките на продукти се забавят, контейнерите не могат да се върнат в Китай, а местните компании не могат да доставят повече стоки. Всичко това предизвиква поскъпване на таксите за товарни превози и неизбежно ще доведе до недостиг на стоки, вдигайки цените за крайния потребител.

Още от Икономика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички