Българската телекомуникационна компания (БТК) може да спре да поддържа уличните телефони. Отпадането на това задължение предлага Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) с промяна в наредба за универсалната услуга. Според регулатора е отпаднала нуждата и от телефонни указатели и справочници.
Идеята идва след извършен анализ и оценка на действащите задължения за осигуряване на тези услуги по данни от последните 10 години. Направена е и прогноза за бъдещото развитие, отчитайки потребителските нагласи за използване на услугите.
В резултат на анализа КРС е достигнала до заключението, че трябва да се отмени задължението за осигуряване на обществени телефонни апарати или други точки за обществен достъп до гласови телефонни услуги с определено качество, осигуряване на телефонен указател и справочни услуги като част от универсалната услуга. Поради това се предлага отмяна на наложеното на БТК задължение за предоставяне на такива услуги. Промяната е пусната за обществено обсъждане на портала за обществени консултации strategy.bg.
-
Vivacom със зелена светлина за пълноценно изграждане на 5G мрежа
Vivacom получи официално лиценз за честотна лента 3700&ndash...
виж още
Според сега действаща нормативна уредба БТК като универсален оператор има задължението да поддържа и публични телефони. Те трябва да работят 24 часа в денонощието, а в лиценза на телекома е записано, че трябва да поддържа минимум по два улични телефона на 1000 души население.
От КРС посочват, че интересът на потребителите към фиксираните телефонни услуги намалява с бързи темпове. Броят на фиксираните телефонни постове в страната е 837 249 и за 10 години броят им е намалял с над 60%. В края на 2020 г. по-малко от 1/3 от домакинствата в страната имат фиксиран телефон. За сравнение в края на 2010 г. този процент е бил 59,1.
Широкото навлизане на мобилните телефони, осигуряващи на потребителите възможност за обаждания по всяко време и от всяко място, свива допълнително използването на фиксирани услуги – обемът на генерирания от тях трафик е намалял със 75,76% в сравнение с 2010 г.
Специално за уличните телефони се оказва, че проведените разговори през тях намаляват с 95% за 10 години. Средното потребление на апарат дневно през 2020 г. е било до 15 секунди. В анализа на КРС се казва още, че широката достъпност на мобилните телефони и плановете с включени минути за разговори към всички мрежи е значим фактор, който предопределя затихващия с бързи темпове интерес към ползване на обществени телефони.
За премахването на телефоните указатели от регулатора се аргументират с данни от БТК, че делът на абонатите, предоставили съгласие данните им да бъдат включени, представляват едва 0,05% от общия брой абонати на гласови услуги.
Коментари