Гигантският контейнеровоз, заседнал в Суецкия канал, е поне частично преместен, което е първата стъпка към отварянето на една от най-важните търговски артерии в света.
След упорит и денонощен труд през уикенда корабът Ever Given е успешно преместен около 4:30 ч. местно време (5:30 наше време) и в момента плавателният съд е обезопасен, съобщи доставчикът на морски услуги Inchcape Shipping Services. След това е имало нов опит за изваждане на кораба, в който са участвали 10 влекача, предава Bloomberg. Засега не е ясно кога трафикът в канала ще бъде възстановен. Корабът е с повреден корпус и не е ясно колко скоро ще може да освободи пътя за преминаване на други кораби.
The MV Ever Given was successfully re-floated at 04:30 lt 29/03/2021. She is being secured at the moment. More information about next steps will follow once they are known. #suezcanel #maritime pic.twitter.com/f3iuYYiRRi
— Inchcape Shipping (@Inchcape_SS) March 29, 2021
200 000-тонният контейнеровоз, който е по-дълъг от широчината на канала, заседна във вторник, 23 март, спирайки корабоплаването по най-краткия морски път между Европа и Азия. Спасителните екипи използваха влекачи и драги, за да го измъкнат от дълбокото затъване в пясъчния бряг, като за целта изгребаха 30 000 куб. метра пясък. Но освобождаването му се оказва много сложно и отнема значително по-дълго от очакваното. Всички очакват прилива, който да им помогне да го изместят.
Докато експертите работят денонощно, за да възстановят движението през канала, опашката от двете страни на ключовия маршрут достигна между 370 и 450 кораба, превозващи всякакви товари. През Суецкия канал минава около 10% от международната търговия. Загубите са огромни – по около 400 млн. долара на час или почти 10 млрд. долара дневно. Египет също губи по 14-15 млн. долара на ден заради блокирания воден път.
Някои от товарните кораби са принудени да променят маршрута си и да обикалят цяла Африка, което удължава плаването им с хиляди мили, забавя ги с 10-15 дни и значително оскъпява доставките. Изпращането на 40-футов контейнер от Китай до Европа е поскъпнало почти 4 пъти в сравнение с преди година. Това е допълнително затруднение за глобалните вериги за доставки, които вече са измъчени от дефицити и закъснения вследствие на пандемията. Ще поскъпнат ли стоките заради блокирания Суецки канал?
Натрупаните закъснения и сменените маршрути ще повлияят както на търговското корабоплаване, така и на промишлеността, предизвиквайки "ефекта на доминото", който ще се усеща поне няколко месеца, твърдят пред Bloomberg експерти в корабния бизнес.
Чакащите кораби са натоварени със суровини и потребителски стоки за милиарди долари (вкл. живи животни), като най-тежко засегнати са азиатските и европейските износители. Ако корабът не бъде освободен и трафикът не бъде възстановен скоро, има опасност от временно поскъпване на най-обикновените ежедневни стоки.
Коментари