Цените на потребителските стоки вероятно ще продължат да се повишават в близко бъдеще, предупреждава изпълнителният директор на гиганта за потребителски стоки Unilever Алън Джоуп. Предстои скок на цените: Кои стоки ще поскъпнат най-много?
Ситуацията за производителите е сложна, тъй като през последните 18 месеца има изключителен натиск върху производствените разходи. Има сериозен ръст в цените на нефтохимическите продукти, продуктите, селскостопанската продукция, енергията, транспорта, логистиката, признава Джоуп пред CNBC. В резултат на това големите производители като Unilever ускоряват темпа на увеличение на цените на продаваните продукти. Идва голям скок на цените в следващите месеци
Досега потребителите са се справяли с по-високите цени, без да ограничават разходите си. Но това вероятно ще се промени през тази зима, когато цените на енергията се покачват, спестяванията на домакинствата намаляват, а междувременно цените на стоки и услуги продължават да растат. През октомври Unilever публикува резултатите си за третото тримесечие на 2022 година, като отчете ръст на цените от 12,5%.
Стигнахме ли пика на инфлацията и на цените?
Много е трудно да се каже дали инфлацията ще продължи да расте, или ще намалее, защото има едно голямо неизвестно - цените на енергията. Имайки предвид геополитическа и икономическа несигурност, дори шефовете на петролните компании не смеят да ги предвиждат, посочва Джоуп. Какво предизвика инфлацията и рязкото поскъпване на всичко?
В момента светът може би се намира около пика на инфлацията, но вероятно не е достигнал до връхната точка на цените. "Предстои допълнително покачване на цените, но темпът на увеличение на цените вероятно достига своя връх сега", предупреждава ръководителят. (тоест цените ще продължат да растат и занапред, но по-бавно, б.р.)
Unilever е световен гигант и притежава марки като почистващите препарати Domestos и Cif, перилните препарати Persil, козметичните марки Dove и Rexona, чайовете Lipton и др. В България компанията е известна и с маргарините "Калиакра", както и със сладоледите ALGIDA.
Никой, който управлява бизнес в момента, не е преживявал глобална инфлация, отдавна не сме имали глобална инфлация, признава Джоуп. Но ръководената от него компания е свикнала да работи в условия на висока инфлация, благодарение на опита си на пазари като Аржентина, Турция и някои страни в Югоизточна Азия. Големите магазини в Турция свалят цените, за да угодят на властта
Голяма част от инфлацията в тези страни всъщност се дължи на слабостта на техните валути в исторически план. Сега обаче те трябва да се справят с комбинацията от високи цени на стоките и слабост на валутата. Турците изнемогват: Цените са смазващи, лирата се срива
За да поддържа бизнеса си печеливш, Unilever не се стреми рязко да вдига цените, а е свикнала да взема мерки много по-рано от конкурентите ѝ. "Нашият инстинкт е да действаме бързо, когато разходите започнат да идват", посочва Джоуп.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Шоково поскъпване на стоки и услуги
Европейските страни в неравна битка с инфлацията
Заплата за издръжка: 2/3 от работещите не могат да покрият разходите си
Коментари