Цените в Китай са останали стабилни през септември, сочат най-новите данни на китайската статистика. Потребителските цени в страната са били без промяна в сравнение с същия месец на миналата година, което обаче може да се приеме за знак за предстоящ процес на дефлация, информира ДПА.
Още: Как влияят на света икономическите проблеми на Китай?
Анализатори очакваха леко повишение на китайските потребителски цени – с 0,2 на сто, след като през август нараснаха с 0,1 на сто, а през юли намаляха с 0,3 на сто.
Цените на производител в Китай са продължили да спадат през септември на годишна база, но с по-бавно темпо (-2,5 на сто), отколкото през август (-3 на сто), пише БТА.
Защо продължителната дефлация е опасна за растежа?
Експертите смятат, че продължителна дефлация е по-опасна за икономическия растеж на Китай в сравнение с леко покачване на цените. Потребителите печелят на пръв поглед, тъй като стоките и услугите стават по-евтини. Дефлацията обаче оказва значителен натиск върху печалбите на компаниите, носейки със себе си риск от намаляване на възнагражденията или съкращения.
Междувременно износът и вносът в Китай се е свил с по-бавни темпове за втори пореден месец през септември, показват китайски митнически данни, цитирани от Ройтерс. Това сигнализира за постепенно стабилизиране във втората по големина икономика в света.
Китайският износ, изразен в щатски долари, е намалял с 6,2 на сто през миналия месец на годишна основа. Анализатори, анкетирани от Ройтерс, предвиждаха по-значителен спад – със 7,6 на сто.
Вносът в страната също е бил надолу с 6,2 на сто през септември, което е малко над оценката на анализаторите за спад с 6 на сто.
Още: Защо хроничната липса на търсене в Китай е най-големият икономически проблем в света?
Износът на Китай отслабва от май насам, а вносът регистрира последно растеж през септември миналата година. Като цяло международната търговия на Китай се срина тази година на фона на слабото глобално търсене на китайски стоки и приглушено вътрешно търсене.
САЩ продължават да бъдат най-големият търговски партньор на Китай, докато Асоциацията на нациите от Югоизточна Азия (АСЕАН) наскоро надмина ЕС като най-голям регионален търговски партньор на Китай.
За първите три тримесечия на годината китайският износ за САЩ е намалял с 16,4 на сто, а вносът - с 6 на сто, спрямо същия период на 2022 г.
Коментари