Не в кеш: Кои заведения са длъжни да приемат плащания с карта


Не в кеш: Кои заведения са длъжни да приемат плащания с карта
Снимка: iStock/Guliver

1127

Липсата на цени на стоките е най-често срещаното по морето нарушение на правата на клиентите при продажбите в постоянните и временните търговски обекти. Това каза пред БНТ основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова. Тя беше пиар на КЗП - и уточни, че не става дума за масови практики.

От 1 март заведенията с две и повече звезди са дължи да имат ПОС терминал и да информират клиентите си за това обстоятелство с поставен на видно място в обекта надпис, припомни тя. Ако търговски обект, който предлага възможност за безкасови плащания, извън тези заведения, постави ограничение по отношение на сумата за покупката, то той трябва да го обяви предварително. В противен случай това може да обърка сметките на потребителя и говорим за нелоялна търговска практика, обясни Руменова.

Още: Близо 25 млрд. лева платихме с карти през миналата година, банкоматите продължават да намаляват

Цените на стоките

Руменова е категорична и, че липсата на коректно обявена цена е законово нарушение - в България по закон цената се обявява в непосредствена близост до стоката и в български левове.

"Второ, потребителят е поставен в неудобно положение – той е взел своето решение за покупка и е на път да го стори, но след като разбере цената, трябва да направи стъпка назад. Един от мотивите при доказване на нелоялна търговска практика е свързан с това какво се случва в момента, в който потребителят взема своето решение за покупка. В случая той не прави информиран избор, тъй като може да види стоката и нейните характеристики, но не знае колко струва, а времето от устното информиране за цената до потвърждаването от страна на потребителя ще има ли сделка или не е твърде късо и тече под напрежение", коментира Руменова.

Бутилките на безалкохолните и алкохолните напитки в заведенията да бъдат отваряни от сервитьорите пред клиентите е друго нормативно изискване, което понякога не се спазва, посочи още тя. И разказа за случай, в който клиент си е поръчал газирана напитка заради реклама в менюто, че може да спечели награда при откриването на определен символ върху вътрешната част на капачката, но сервитьорът е донесъл бутилката без нея и човекът не е могъл да опита шанса си.

Руменова коментира и нашумелия казус с касовата бележка с такса "климатик". Според нея той дава повод за дискусия за какви услуги може да се поиска допълнително заплащане и за какви – не. "Ако съм организатор на събитие и договарям цена на залата без и с охлаждане в топло време или отопление през зимата, подобен подход може да се приеме за разумен. Но от клиентите да се иска заплащане за климатик, не е логично. Утре може да поискат такса "забърсване на масата" или "чиста чаша".

Още: В брой или с карта? Как предпочитат да плащат българите?

Още от Икономика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.81532
  • GBP
    1
    2.35585
  • JPY
    100
    1.18063
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички