Защо на Запад все повече се разраства и засилва движение за правото клиентите сами да ремонтират оборудването, което са си купили?
В продължение на много години в развитите страни има практика фирмите да не позволяват или не дават възможност на потребителите да ремонтират самостоятелно устройства, механизми и уреди.
Западното "потребителско общество" отдавна има за цел да гарантира, че остарял или счупен прибор или устройство не се поправя, а незабавно се изхвърля и заменя с ново. Смяташе се, че това подпомага икономиката, развива индустрията и ни доставя удоволствието да използваме модерни стоки през цялото време, пише BBC, предаде БГНЕС.
-
Градим центрове за ремонт на електроуреди с пари от ЕС
44,5 млн. лв. от общия бюджет на Оперативна програма "Околна...
виж още
Но какво ще стане, ако старата ви или почти нова пералня или телефон напълно ви устройват и вие с удоволствие бихте продължили да ги използвате, ако не беше повредата? Особено ако повредата е относително малка и изисква само подмяна с резервна част на нищожна цена. Тук възниква проблемът, че производителите не искат да го поправите.
Ветото на производителите
Производителите са готови да поправят сами продукта или в оторизиран от тях сервиз, но това обикновено е бавен и много скъп процес, така че понякога не си струва. Цената на нов продукт, който са готови да ви доставят до дома, дори утре, понякога е сравнима с разходите за ремонт, които ще отнемат неопределен период.
-
Кампания тип „сливи за смет” започва Apple
Програма, стимулираща замяната на стари с нови телефони, ще стартира през този месец Apple. Това съо...
виж още
И ако се опитате да ремонтирате устройството си самостоятелно, това ще анулира гаранцията или просто няма да можете да получите необходимата част, тъй като производителите не ги пускат за свободна продажба.
Така че или трябва да рискувате и да ремонтирате устройството сами, или да вземете напълно все още годна вещ в депото за вторични суровини и да похарчите пари за ново.
Потребителите обаче не искат да се откажат. По света движението за правото на собствениците да ремонтират своите устройства и механизми набира скорост.
Първи пробив
Преди дни Великобритания, която вече може да приема законите си без оглед на Брюксел, одобри нови правила, според които производителите трябва да предоставят на купувачите необходимите резервни части, което обещава да улесни ремонта на перални, телевизори, хладилници и други електрически уреди.
В допълнение, законът има за цел да се бори с обичайната практика, когато производителите умишлено правят продукт, който, след като служи определен период, става неизползваем и потребителят няма друг избор, освен да купи нов.
Декларираната цел на новия закон беше да удължи живота на електрическите уреди поне до 10 години и да намали тежестта върху околната среда. В края на краищата повечето счупени уреди, дори след частична утилизация, приключват живота си на сметища.
В същото време, както подчерта Адам Френч от организацията Which ?, която защитава интересите на потребителите, на пазара ще бъдат свободно достъпни само онези части, които улесняват прост и безопасен ремонт у дома. Когато говорим за, да речем, нагревателни елементи или устройства, работещи под високо напрежение, ремонтите могат да се извършват само в специализирани сервизи.
Европейската комисия също обяви планове за въвеждане на закони за правото на ремонт на смартфони и преносими компютри. Градим центрове за ремонт на електроуреди с пари от ЕС
САЩ изглежда ще отидат още по-далеч
Тази седмица президентът Джо Байдън възнамерява да нареди на Федералната търговска комисия (FTC) да разработи набор от правила за ремонти на селскостопанска техника, които да дадат на фермерите свободата да ремонтират трактори и комбайни по свое усмотрение.
Възможно е новите правила да се прилагат и за домакински уреди.
Целите на движението за саморемонт в Америка варират в различните щати. Например във Флорида и Южна Каролина акцентът е върху селскостопанската техника, а в Калифорния - върху медицинското оборудване.
Опозицията
Разбира се, движението също има противници и то много сериозни. Например алиансът на големите автомобилни производители, който включва General Motors, Fiat, Chrysler и други, твърди, че за саморемонтиране на автомобили и селскостопанско оборудване ще трябва да отворите достъп до тяхното електронно оборудване и киберпрестъпниците могат да се възползват от това. Кампания тип „сливи за смет” започва Apple
Против новите закони се противопоставят и такива гиганти като Amazon, Apple и Microsoft, които изискват да се ограничи възможността за самостоятелно поправяне на смартфони, таблети, компютри и игрови конзоли с аргумента, че домашните ремонти могат да застрашат безопасността и надеждността на тези устройства.
Някои компании се страхуват, че безплатният обмен на информация за определени продукти (което е неизбежно по време на ремонти) ще застраши техните авторски права.
Затова Кайл Вайнс, основател на компанията iFixit, една от многото, които се появиха като част от движението Fix It Yourself, не възлага особено големи надежди, че подобно законодателство ще бъде прието в Съединените щати през следващите години.
Според него големите производители дават на политиците толкова много пари, че ще преследват всяко нежелано законодателство до смъртта му.
Потребителските права
И все пак, достъпът до информация за ремонт е основно човешко право, твърди Вайнс. Хората са платили за покупката и трябва да могат да правят каквото си искат с нея.
"Продадоха ми го, сега е мое. Те получиха пари от мен за покупката и не им дължа нищо друго", казва Вайнс.
"Имам право да разглобя устройството и да го поправя, ако искам. Ако искам да го хвърля в реката или да го боядисам в розово, имам пълното право да го направя", казва той. Даваш стара кола – Букурещ ти дава близо 2000 евро
Следователно компании като iFixit продължават да предоставят на клиентите части, инструменти и инструкции, изхождайки от това, че ако даден прибор или устройство могат да бъдат ремонтирани на ниска цена, това ще бъде много по-полезно за икономиката и околната среда, отколкото купуването на ново устройство.
Коментари