Инфлационната вълна не подмина и абонатите на А1. След като Vivacom и Yettel обявиха, че ще актуализират цените си заради общото поскъпване, и третият голям телеком съобщи, че ще "индексира" тарифите си от 1 март. Мобилните оператори започнаха да вдигат цените
А1 е избрал необичаен модел за индексация, при който поскъпването ще е по-чувствително за масовите планове, а за абонатите с по-скъпи планове ще е символично. За клиентите с месечни такси между 7 и 25 лв. оскъпяването ще е с 15,3% - колкото е обявеният от НСИ индекс на нарастване на потребителските цени за 2022 г. За всички потребители с месечни такси над 25 лв. обаче индексацията ще е една и съща – с 2 лв. отгоре. Тези две "ставки" – 15,3% за планове до 25 лв. и 2 лв. за по-високите, важат и за бизнес клиентите.
Какво означава това? Ако абонаментът сега е 24 лв., след индексацията с 15,3% месечната сметка ще нарасне с 3,60 лв. Ако планът на клиента е за над 25 лв. ще се добавят 2 лв. При месечна такса например 56 лв. тези 2 лв. се равняват на под 4% оскъпяване. От компанията не разясняват защо са избрали този модел, но са публикували на сайта си въпроси и отговори, свързани с предстоящите промени.
А1 подчертава, че няма да вдига цените за хората в неравностойно положение. Не се предвижда поскъпване и за клиентите с месечни такси до 7 лв., както и за предплатените услуги. Телекомът обяснява, че се налага да актуализира тарифите си заради нарасналите разходи и големите инвестиции. Същите аргументи изтъкнаха и от Vivacom и Yettel. Мобилен оператор няма да вдига цените с инфлацията за 2 години
Инфлацията е навсякъде – цените на тока и горивата, на части и компоненти за мрежата, в заплатите на персонала, поскъпнали са услугите и стоките на външни доставчици, поддръжката на офисите и т.н., уточняват от А1 и изчисляват, че разходите за фиксираната и мобилната мрежа са скочили с 21% за година. Телекомът посочва, че е инвестирал 420 милиона лева в последните 2 години.
Напрежение
Вълната от поскъпване в телекомите предизвиква масово недоволство у потребителите. Темата стигна и в парламента, където икономическата комисия изслуша представители на бранша. Депутатите се усъмниха в калкулациите на компаниите и поискаха разбивки за разходите, приходите и печалбите им. Някои народни представители смятат, че телекомите използват инфлацията като оправдание да вдигнат цените. Днес на заседанието на комисията ще бъдат представени и обсъдени поисканите данни.
Подвеждащи клаузи
Недоволството се подклажда и от начина, по който телекомите се договарят с клиентите си. Компаниите обвързват абонатите си с клаузи, които според обмудсмана и потребителските организации са неравноправни. Клаузата капан е, че телекомът може да осъвременява цените си ежегодно заради инфлацията. Клиентът обаче няма право да поиска прекратяване на договора, ако не е съгласен да плаща повече. Невъзможно е да се откачи, без да плати неустойки. Мобилните оператори най-често нарушават правата на потребителите
Този проблем съществува от много години. Едва преди няколко месеца КЗП започна проверка на общите условия. На заседанието в парламента миналата седмица ръководителят на КЗП Стоил Алипиев заяви, че прегледът е потвърдил наличието на текстове, които притискат абонатите. Той отказа да конкретизира, като само посочи, че КЗП е изпратила писма до телекомите, приканващи ги да редактират общите условия и да премахнат неправомерните клаузи. А ако не се случи, комисията ще отнесе въпроса към съда.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Коментари