През последните години търговците обикновено започват периода на Черния петък по-рано. Пазаруването е предимно онлайн и на деня по магазините, който тази година е на 25 ноември 2022 г., пише Асоциацията за защита на потребителите в писмо до медиите. Черният петък вече се мести в друг ден
"Най-честите сигнали за нелоялни практики в Черния петък са свързани с предварително увеличена цена на отделни стоки, както и некоректно обявяване на намалението", заяви председателят на органзиацията Пейо Майорски. По думите му през последните 2 години заради пандемията кампанията се изтегля малко по-напред във времето.
Над 80% от българите, живеещи в градовете, смятат да пазаруват на Черен петък, като над 70% ще пазаруват в онлайн магазини, сочи проучване на АЗП. Сред най-популярните категории тази година са дрехи, електроуреди, обувки, мобилни телефони. Над 500 лв. е планираният бюджет при над 20% от участниците в проучването. Що се отнася до бюджета, който възнамеряват да изразходват, 45% от потенциалните купувачи смятат да похарчат до 200 лв., 30% планират да отделят между 200 и 500 лв., а 25% - над 500 лв. 84% от потребителите ще пазаруват по време на Черния петък тази година
"Надяваме се от контролния орган КЗП да наблюдава пазара, за да се установи дали търговците дават коректно послание към потребителите, а не просто да вдигат цената непосредствено преди кампанията", обясни Майорски.
По думите на Майорски Черният петък е ден, в който всички хора се втурват по моловете, търговските центрове, пазарите и онлайн магазините и според него КЗП трябва да следи доколко намаленията са реални или не. "Много често се случва цените да бъдат дори обратното на намалени в деня на Черния петък. Търговците изкуствено надуват цените, защото очакват бум на клиенти в този ден. Хората пък психологически са настроени за намаления и понякога дори не поглеждат етикетите и дали изобщо има разлика в цените", обяснява той. На прага на Черния петък: За какви измами да внимаваме?
В Асоциацията за защита на потребителите вече има подадени сигнали, че потребители предварително са харесали артикул в магазин, който струвал 100 лв. преди акцията за Черен петък. В магазина вече има предварително обявено 50% намаление. Отивайки да пазаруват, клиентите виждат, че наистина е намален. Обаче – старата цена на продукта е преправена на 200 лв. и оттам -50%. Така реално стоката струва колкото и преди акцията за Черен петък.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Черен петък: какво да знаем и от какво да се пазим
Коментари