Големият ръст в цените на хранителните продукти води до ясно изразени реакции сред потребителите в Германия. Разбира се, те харчат повече за храна – по необходимост. Но това, което прави впечатление е, че преминават към по-евтини марки, а понякога се отдръпват и от отделни продукти, пише Handelsblatt. Страх в Германия: Цените скачат неудържимо, бедността ще расте
Според изследване на компанията за пазарни анализи POS-Pulse инфлацията засяга сериозно клиентите, като над 98% от анкетираните посочват, че цените в техния супермаркет са по-високи от преди година. А 87% от анкетираните потвърждават, че олиото за готвене е поскъпнало в резултат на войната в Украйна. 81% от потребителите твърдят, че сега трябва да харчат повече за млечни продукти, като ситуацията с месото е подобна – 79% от анкетираните, и с брашното – 72%. Освен тях плодовете, зеленчуците, рибата и сладкарските изделия също са поскъпнали. Германската инфлация скочи до 40-годишен връх
Проучванията на Федералната статистическа служба (Destatis) сочат, че цените на хранителните продукти растат всеки месец от средата на 2021 г., като през април дори са се увеличили с 8,6%. В повечето случаи потребителите не са склонни да плащат високите цени. Те личат най-явно при рибите. Макар че консумацията на риба в Германия расте от години, 52% от участниците купуват по-малко риба, а някои напълно са се отказали от нея. 11% пък са преминали към по-евтина марка, т.е. са оставили по-малко пари в магазина. Сходна е ситуацията и при месото – 45% от анкетираните, са купували по-малко или са се отказали напълно от него. Трикът с грамажа и цените на храните
Не такава е ситуацията при клиентите обаче по отношение на млечните продукти, макар че там цените се повишиха рязко. Например, цена от 2 евро за маслото преди се е приемала за горна граница, която никога не е надхвърляна. Сега по наблюденията на потребителските центрове цената на маслото варира между 2,29 и 3,35 евро в зависимост от марката. Затова търговците на дребно се опитват да привлекат потребителите със специални оферти за млечни продукти.
Във всички категории обаче клиентите намаляват разходите си заради финансовия натиск. И при основните храни анкетираните купуват по-малко – плодове – 39%, зеленчуци – 34%, а при сладкишите и чипсовете делът е 41%. Това, разбира се, се отразява и в приходите на търговците на дребно. Федералната статистическа служба обяви, че продажбите на дребно на хранителни стоки през април са спаднали със 7,7% сравнено с предния месец. Според Службата това вероятно се дължи на силното увеличение на цените.
Икономически доклад на Германската федерация на хранително-вкусовата промишленост сочи, че производителите на храни в Германия са увеличили приходите си с 13,6% до 12,6 млрд. евро през март. "Увеличението се дължи на повишаването на продажните цени", се казва в доклада. Освен това производителите са успели да увеличат и обема на продажбите си с още 0,6%. Как Германия помага на хората срещу високите цени?
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Катастрофално: Предстои световна криза с храните
Предстои скок на цените: Кои стоки ще поскъпнат най-много?
Когато парите не стигат: как живеят бедните пенсионери в Германия
Коментари