Франция има за цел да се превърне в лидер до 2030 г. в производството на зелен водород и да изгради нови, по-малки ядрени реактори като част от инвестиционен план на стойност 30 млрд. евро, насочен към насърчаване на индустриалните шампиони и иновации, заяви френският президент Еманюел Макрон, предаде Reuters. Европа замества нефта, газа и въглищата с водород
30-те милиарда евро идват в допълнение към Плана за възстановяване на стойност 100 милиарда евро, обявен миналата година, за да помогне на Франция да се справи с последиците от коронавирусната пандемия, като голяма част от средствата ще отидат за насърчаване на екологичните енергийни политики. Планът за 100 млрд. евро се равнява на 1/3 от годишния бюджет на страната, а малко над 40 млрд. евро от тях ще дойдат от Европейския съюз. Приблизително 50% от тези средства са насочени към околната среда и 25% към цифровата икономика.
Говорейки 6 месеца преди президентските избори в страната, Макрон посочи, че неговата дългосрочна пътна карта, наречена "Франция 2030", ще гарантира, че страната ще декарбонизира масово своята индустрия и ще докара индустриалното производство в ключови области близо до дома. Целта на Франция е да стане първата голяма европейска държава, постигнала въглероден неутралитет до 2050 г.
-
Франция получи 5.1 млрд. евро като първи транш от Европейския фонд за възстановяване
В четвъртък Франция си осигури първия паричен транш в размер...
виж още
"Трябва да водим битката за иновации и индустриализация едновременно", каза той пред група предприемачи и добави: "Нуждаем се от държава, която произвежда повече, като това е единственият начин, който ще ни позволи да продължим да финансираме нашия социален модел". Планът ще даде ключова роля на малки, гъвкави стартиращи фирми в изграждането на индустриалното бъдеще на Франция, заедно с утвърдените гиганти.
Посочвайки недостига на предпазни маски при избухването на коронавирусната пандемия, френският президент каза, че от една страна кризата е показала истинска уязвимост за всички, а от друга страна - колко важни са иновациите и промишленото производство, близки до дома.
Той разкри, че Франция планира да инвестира 1 милиард евро в малки модулни реактори, тъй като се стреми да намали френския т.нар. "въглероден отпечатък" чрез увеличаване на производството на ядрена енергия.
Грижа за работниците
Планът на Франция се откроява от тези на съседните страни, тъй като правителството поставя сериозен акцент върху преквалификацията на работната сила. Това е полезно, защото зеленият и цифровият преход изискват нови умения, тъй като ще донесат радикални промени в работния процес.
Властите в Париж ще инвестират 36 млрд. евро в преквалификация на работниците, така че те да са по-добре подготвени за новата дигитална икономика до 2030 г.
За да се избегне увеличаването на неравенствата, планът за възстановяване ще предоставя по-добра подкрепа на млади и уязвими хора, търсещи работа в цялата страна. Включено е обучение на млади хора в стратегически сектори с висок растеж, за да се отговори на нарастващия брой младежи, търсещи работа.
Страната има за цел да стане лидер в производството на зелен водород до 2030 г. с най-малко две гигафабрики за електролизатори. "Трябва да възстановим рамката за продуктивна независимост на Франция и Европа", посочи Макрон.
Според него Франция ще се стреми да построи първия си нисковъглероден самолет до 2030 г., а също така да построи и близо 2 милиона електрически и хибридни превозни средства. Президентът заяви, че като "голяма автомобилна нация, Франция не иска да стане най-зелената нация с автомобили, които обаче не се произвеждат тук".
"Революцията на електрическите превозни средства е в ход и ние трябва да участваме в нея както в сегмента на превозните средства, така и в сегмента на акумулаторите, за които в момента разработваме три гигафабрики", заяви Макрон, посочвайки, че 6 милиарда евро са предназначени за производство на електронни компоненти.
В областта на транспорта френското правителство иска значително да подобри качеството на железопътната мрежа. Париж поставя много голям акцент върху железниците, за разлика от Германия, където се говори повече за електрически превозни средства, електрически автомобили, което е свързано с германската индустрия. Френските власти са по-съсредоточени върху железниците, тъй като ЖП транспортът и TGV са от огромно значение за Франция, обяснява пред Euronews Грегори Клейс, изследовател от Института Брюгел.
Коментари