В България доста по-рядко обръщаме внимание на хората, които заслужават. Един от тези хора е изпълнителният директор на Ontotext Атанас Киряков. Дейността на Ontotext не остана незабелязана за експертите - г-н Киряков влезе в класацията за топ иноваторите на Европа, организирана от ResPublica, Google, Международния Вишеградски фонд и Financial Times. С какво работата на г-н Киряков и колегите му привлече вниманието на толкова престижна класация - научете в следващите редове.
Г-н Киряков, с кой продукт привлякохте вниманието на организаторите на класацията за иновации на ResPublica, Google, Международния Вишеградски фонд и Financial Times?
Най-вече с продуктите ни за издатели, които им помагат да класифицират и препоръчват информационно си съдържание по-добре. Медии и вестници като BBC и Financial Times организират и предлагат информация по по-интерактивен, гъвкав и персонализиран начин. Водещи научни издатества като Oxford University Press, IET, John Wiley and Sons и Springer Nature използват нашата технология да индексират и управляват по-добре знанието, което разпространяват. Архивите на тези издатели представляват огромни хъбове за знание.
С какво се занимава Ontotext, какво произвежда?
Ontotext инвестира над 400 човеко-години в изследвания и продкутизиране на семантични технологии. Основните ни продукти са базата данни GraphDB и Dynamic Semanic Publishing платформа, които осъществяват смислов анализ, интерпретация и свързване на данни и текстови документи. Тази технология позволява ефективно свързване на информация от десетки източници и смислов анализ на данните. Обиквновено работим с бази знания (Knowledge Graphs), които съдържат милиарди факти за стотици милиони концекции, хора, организации и географски обекти. Можем да разпознаем споменаване на всяка от тези концепции в текст и да я свържем с правилния възел от данни. Когато в текст на английски се спомене "Paris", нашият софтуер успешно разпознава дали това е Париж (Франция), Париж (Тексас), Парис Хилтън или древногръцкия герой Парис. Това позволява много възможности за интерактивно представяне на информацията, както и свръхефективно търсене, което свежда изпълнението на задачи, които са отнемали много месеци работа преди, до няколко минути.
Бихте ли дали практически пример как продуктите Ви помагат в ежедневната работа на BBC и British Museum – например какво можем да правим със S4, какво е, с какво и на кого помага Graph DB?
BBC използва нашата технология, за да предлага по-разнообразно и интерактивно четене, разглеждане и навигиране на техните статии, видео и други материали. По-конкретно, те използват GraphDB, за да генерират автоматично тематични уебстраници, които динамично показват най-актуалното съдържание, свързано с определена тема. Само в спортната секция на уебсайта им това са стотици уебстраници за отбори, играчи, атлети, треньори и състезания.
Британският музей използва GraphDB, за да предостави семантично търсене в музейната им колекция. Става въпрос за около два милиона артефакта, описани средно с по 100 атрибута и връзки към други обекти.
Кандидатствала ли е Ontotext за финансиране от ЕС за разработка на някой от продуктите си?
Ontotext е един от най-активните български участници в програмите на ЕК за научни изследвания и иновации: 5-та, 6-та и 7-ма рамкови програми и програма "Хоризонт 2020". Тези проекти ни дадоха не само финансиране, но и възможност да работим с най-добрите универститети в Европа, с много иновативни фирми като нас и с много IT гиганти: SAP, Software AG, CapGemini, Atos Origin. След 15 години участие в такива проекти ние познаваме добре повечето организации и учени, които са активни в областта на Изкуственият интелект, Big Data, Business Process Management, отворени данни, лингвистика. Това познание и тези контакти са поне толкова ценни, колкото финансирането по проектите.
Интервю на Ивайло Ачев
Коментари