Петер Хупка, CM Lead & Country Manager за Унгария, Прибалтика и България: работи в GLAMI от 4 години и е с повече от 2 години практически опит в онлайн маркетинга от разнообразно портфолио от пазари. В момента отговаря за българския и балтийския пазар като мениджър и ръководител. Страстта му е онлайн маркетингът, ориентиран към резултати и модната индустрия.
За GLAMI
Основана през 2013 г. в Чешката република, GLAMI успя за кратко време да се превърне в глобална модна търсачка, която събира и организира всичко, свързано с модата, на едно място. През 2019 г. GLAMI беше призната от Deloitte Technology Fast 50 за 20-тата най-бързо развиваща се компания в Централна Европа. Днес GLAMI.bg наброява почти 100 сътрудничещи си електронни магазина, които събират в своя каталог над 550 000 продукта. GLAMI е част от групата Inspigroup, мрежа от модни уебсайтове в 17 държави: България, Чехия, Гърция, Германия, Франция, Словакия, Унгария, Русия, Словения, Испания, Румъния, Турция, Бразилия, Хърватия, Литва, Литва, Латвия.
Г-н Хупка, разкажете ни повече за компанията и нейното създаване?
Модната търсачка и в момента е втората най-посещавана модна дестинация в страната, GLAMI.bg е основана през 2013 г. в Чехия от Томаш Ходбод and Михал Жирак. GLAMI се стреми да бъде първата стъпка за всеки клиент, който реши да пазарува онлайн модни артикули и нашата мисия е да предложим най-персонализирания и организиран моден каталог на едно място, където всеки може да го открие. GLAMI стартира през октомври 2013 г. в Чехия. През 8-те години на своето съществуване търсачката вече присъства в Германия, Франция, Русия, Словакия, Румъния, Унгария, Гърция, Турция, България, Хърватия, Словения, Бразилия, Испания, Латвия, Литва и Естония с планове за добавяне на още страни в списъка скоро.
Какъв ръст на посещенията бележите от стъпването си на българския пазар до днес?
GLAMI се превърна в много популярна платформа сред българските онлайн купувачи на модни артикули още от стъпването си на българския пазар. В момента GLAMI.bg е вторият най-посещаван моден сайт на пазара според SimilarWeb. Пораснахме значително през 2021 г., почти удвоявайки приходите на нашите партньорски електронни магазини от 2020 г. насам. Нашата амбиция е съвсем скоро да станем най-посещаваната модна онлайн дестинация в България.
Какво ви отличава от другите онлайн търсачки/магазини за дрехи и аксесоари?
На пръв поглед GLAMI може да изглежда като поредния електронен магазин. В действителност търсачката свързва по уникален начин новостта и напредъка, които едно модно списание би могло да предложи. Пример за това е непосредствените стъпки, които онлайн посетителите могат да направят, за да купят предпочитано облекло от всеки онлайн магазин. Комбинирането на оригинално съдържание и системи за „машинно обучение“ води до най-персонализираното възможно пазаруване, така че всеки да може да открие модата.
От гледна точка на бизнеса, GLAMI помага на електронните магазини да достигнат до нови аудитории и да спечелят нови клиенти със специализиран български екип с международен опит на 17 пазара.
Кой са най-търсените продукти от българските ви клиенти?
От категориите за жени, най-голям ръст на годишна база, е регистриран при портмонетата, якетата, палтата и роклите. От мъжките категории това са ботушите и якетата, с наличен трицифрен ръст за категориите и на двата пола. Най-популярната категория са роклите, дамските кецове и мъжките маратонки, които също имат много висок двуцифрен ръст.
Как се отрази на бизнеса ви кризата с COVID-19?
От 2020 г. насам има цялостно преминаване към електронната търговия и купувачите никога няма да се върнат напълно към предишните си навици. От наша гледна точка, като онлайн модна търсачка, успяхме да постигнем силно представяне на кампаниите на GLAMI за партньорите ни, поради положителното развитие на пазара. Това, че използваме персонализирани резултати в каталога, за удобство на нашите потребители, увеличи потенциала за конверсия в електронните магазини на партньорите ни и подпомогна създаването на стратегически партньорства за GLAMI. Това увеличи каталога ни от продукти до повече от 1 милион артикули.
Освен това ние успяхме почти да удвоим продажбите на нашите партньори в България през 2021 г. Основната причина е, че пазарът на електронна търговия в България процъфтява. Някои смятаха, че след като ограниченията бъдат премахнати, хората ще се върнат към предишното си поведение, но според графиката по-долу това очакване не се изпълни. През ноември 2021 г. продажбите в специализираните магазини за текстил и обувки бяха дори под нивото на продажбите от 2015 г.
В момента забелязваме поскъпване на много стоки и услуги. Да очакваме ли цените в GLAMI.bg да се променят?
Спрямо нашите вътрешни данни, не виждаме почти никаква разлика в цените на закупените продукти на годишно ниво. Но като се вгледаме внимателно в последното тримесечие на 2021 г., се забелязва увеличение на средната стойност на поръчката със 7%. Това отчасти показва, че има ръст на цените на модния пазар. Един от факторите е, че магазините като цяло не са имали толкова високи намаления, колкото в предишни години. Друг фактор е инфлацията. С оглед на макроикономическите данни, българският Национален статистически институт констатират инфлация на 21 ноември на ниво от 1,8% спрямо предходната година. Засега можем да кажем, че цените са стабилни, но това е по-скоро резултат от стратегията за снабдяване в модната индустрия, за която колекциите и материалите се подготвят поне една година предварително. С нарастването на цените на суровините, (например цената на памука нарасна с почти 50% през 2020 г.) можем да очакваме и увеличение на цените в модната индустрия през следващите месеци. Това ниво ще се запази, но ръстът на цените ще се забави с времето, за да стане отново стабилен.
Коментари