Поддръжката на автомобила е решаваща за безпроблемно и безаварийно шофиране. Навременната смяна на определени консумативи и регулярното посещение в сервиз, е вид превенция спрямо по-сериозните ремонти.
Поради тази причина е добре да бъдете информирани, кои части най-често и бързо, биват амортизирани и се налага тяхната подмяна.
При всички автомобили, от изключителна важност е всяка част от сложния механизъм, да работи ефективно. В противен случай, проблеми тръгват по цялата верига.
Терморегулатора или наричан още термостат, е един от онези ключови компоненти, благодарение, на които двигателя функционира правилно. Неговата роля е да контролира дебита на антифриза, който преминава през охлаждащия радиатор на автомобила.
При неговата неизправност, се наблюдават два негативни ефекта за двигателя:
● Двигателя не достига работна температура на антифриза (90 градуса)
● Охлаждащия агент (антифриза) не може да бъде охладен, тъй като циркулацията му през охлаждащия радиатор е нарушена
Същност и принцип на действие на термостата
Термостатът е контролен орган, благодарение, на който се регулира циркулацията на антифриза. От своя страна, антифриза спомага за охлаждането на топлообмена, извършван в двигателя.
Термостатът се води - вид клапанно тяло, което се състои от бутало и газова капсула.
Благодарение на неговото устройство, при повишаване на температурата на антифриза, газта в газовата капсула се нагрява, вследствие на което тя избутва клапана и той се отваря.
По този начин стартира и самата циркулация на охлаждащия агент, през фронталния радиатор, т.нар. “голям кръг”.
При някои термостати, газовата капсула се управлява по електронен път, чрез специален нагревател. Самият той се управлява от контролния блок на двигателя. Това е с цел, намаляване на вредните емисии, като по този начин има по-финно регулиране на температурата на антифриза. Което от друга страна, влияе върху горивната икономичност на автомобила.
Кога е време за смяна на термостата?
Индикациите, които трябва да съблюдаваме за евентуална смяна на терморегулатора са следните:
● Повишен разход на гориво
Наблюдава се при недостигането на работна температура, обикновено трябва да е между 40 - 60 градуса.
● Повишена температура
При дефектиране на термостатното тяло, то изпада в невъзможност да се отвори. Вследствие на това, антифриза не циркулира през “големия кръг” (радиатора) следователно, той губи способността да се охлажда. В тези случаи, двигателя достига точка на прегряване, което води до пагубни последствия.
Най-честите са: издухване или измятане на цилиндрова глава, както и измятане на цилиндров блок.
Също така, високата температура предизвиква износване на основни мотовилкови лагери на двигателя и на буталните пръстени (сегментите). Което води до повишен разход на масло.
● Недостигане на работна температура
Това се дължи на факта, че контролния блок за управление се стреми да достигне работната температура. Като през това време, подаването на гориво е по-голямо. Това от своя страна, респективно влияе върху разхода на гориво. Също така, ниската температура на охлаждащия агент, допринася за по-интензивното износване на бутало-цилиндровата група.
При проява на някои от изброените по-горе индикации, се препоръчва подмяна на термостатното тяло.
За проверка при постоянно отворен термостат, може да се направи следното:
Запалване на колата и шофиране, до момента, в който температурата на охлаждащия агент, не се покачва. След това, се отваря капака на автомобила, проверява се ръчно маркуча, дали е топъл, толкова, колкото останалите маркучи по системата.
Проверката при постоянно затворен термостат е подобна, но с разликата, че трябва да се изчака температурата да надвиши работната. Едва тогава, отново трябва да се провери ръчно маркуча, който ще бъде по-студен от останалите маркучи по системата. Това може да означава, че термостата е останал в постоянно затворено положение.
Смяна на термостата
Смяната на термостата се различава, като процес в зависимост от марката и модела на автомобила. В някои случаи, се налага демонтирането на двигателя от купето, а при други модели, смяната може да бъде извършена за по-малко от десет минути.
Стъпката, която винаги се прилага е - необходимостта от изстиване на автомобила, за по-безопасна работа на механика. Едва след това, може да се пристъпи към източване на охлаждащия агент.
След, което предстои и механична подмяна на термостатното тяло. След подмяната му, се налага обезвъздушаване на системата, достигане на работна температура на двигателя и повторна проверка за неизправности.
Коментари