Независимо дали става въпрос за малък или голям бизнес, ръководителите на компании винаги търсят по-добри начини за комуникация със служителите си. Стилът на ръководене е решаващ в ежедневната комуникация на работното място. Но кой е най-добрият тип лидерство?
"Начинът, по който лидерите вземат решения, мотивират другите да ги следват, управляват промяната, стартират инициативи и се справят с кризи, зависи от техния стил на ръководене", обяснява Рик МакДаниел, автор на известната книга "Имаш стил", посветена на личностните типове и тяхното влияние върху лидерските умения.
"Различните маниери на ръководене имат пряко въздействие върху офис средата и всеки стил води до уникален начин на комуникация", посочва МакДаниел, който е редовен лектор на събития на най-големите компании в САЩ.
-
4-те черти, присъщи на най-добрите лидери
Зад всеки успял екип неизменно стои един велик лидер. За най...
виж още
Той откроява 5 типа на поведение, които могат да се приложат в ръководенето на хора и помагат за развитието на всяка организация:
1. Визионерът
Лидерите визионери знаят идеално какво искат да постигнат. Те умеят да увличат останалите след себе си, като им показват защо са важни за организацията. Така хората вярват, че това, което правят, наистина има значение. Когато всеки има малка роля в голямата цел, лесно се установяват стандарти, които да подкрепят общата визия. Резултатът е по-голяма ангажираност с целите на организацията.
2. Хармоничният
Хармоничните лидери ценят чувствата на хората повече от конкретните задачи и цели. Те искат да изградят емоционална връзка, която води до силно чувство за принадлежност към компанията. Този стил спомага добрата комуникация, защото хората, които се харесват, си говорят много. "Споделят идеи, по-отворени са едни към други, вярват си и това води до много иновации.", твърди МакДаниел. Това е много ефективно при наличие на голям стрес на работното място, а и извън него.
3. Резултатният
Лидерите производители са съсредоточени върху постигането на резултати. Те поставят високи стандарти на работа и очакват служителите им да ги спазват, като са фокусирани върху по-бързото и по-качествено изпълнение на задачите. Това обаче има и своите негативи. "Лидерите от този тип знаят какво искат, но не винаги знаят как да го кажат.", споделя МакДаниел. Те очакват хората просто да знаят какво да правят. Така служителите се чувстват несигурни и започват да се чудят дали наистина техният шеф им има доверие.
4. Сътрудникът
Този тип лидери постигат консенсус чрез участие. Истинска демокрация – обсъждаш с хората идеите им, а след това ги прилагаш на практика. Така се изгражда голямо доверие и служителите са доста по-отдадени. Като им позволява да имат пряко участие във взимането на решения, този лидер изгражда у служителите чувство за принадлежност. Вслушвайки се в техните тревоги, той усеща какво е нужно, за да се повиши ентусиазма и дисциплината на работното място.
5. Инструкторът
Тези лидери се фокусират върху развитието на хората. Те често първо действат като съветници, изслушвайки проблемите, а след това насочват членовете на екипа към по-добрия път. Така служителите сами успяват да открият силните и слабите си страни и да намерят работещи решения по пътя към целта, докато техният лидер стои леко настрана като съветник.
"Нито един стил на ръководене не е по-добър от останалите", убеден е Рик МакДаниел. Ефективният лидер умее да избира правилния стил на ръководене според обстоятелствата, така че да се справи с всяка ситуация. Така ще общувате по-добре със служителите си и ще ги ръководите по-успешно.
Коментари