Двете компании, които водят в борбата за създаването на космически туризъм, твърдят, че само след няколко месеца ще могат да осъществят своите първи пътнически полети в Космоса. Нито една от тях обаче не желае да се обвърже с конкретна дата.
Virgin Galactic, основана от британския милиардер Ричард Брансън и Blue Origin, основана от създателя на Amazon Джеф Безос, се състезават за това кой първи ще приключи с тестовете. Интересно е да се отбележи, че двете компании използват крайно различни технологии, пише в свой материал AFP.
Моменти на безтегловност
Въпреки многото различия в технологиите има едно нещо, което ги свързва и това е липсата на безтегловност. Вероятно много голяма част от желаещите, да се насладят на пътуване в космоса с нетърпение чакат да разберат какво е усещането да си в безтегловност, но и при Virgin и при Blue Origin, безтегловността ще трае само няколко минути. Това е доста по-различно изживяване от това, което имаха шанс да преживеят първите космически туристи, които платиха 10 милиона долара, за да посетят Международната космическа станция (МКС) в началото на века.
Към момента и две компании предлагат сравнително еднаква тарифа за пътуванията, като офертата на Virgin Galactic е 250 000 долара, докато конкурентната Blue Origin предлага между 200 000 и 300 000 долара. В тази обиколка и двете компании ще ви отведат на няколко десетки мили в атмосферата, преди да се върнете отново на Земята. Само за сравнение МКС орбитира на 400 км от Земята.
Целта е туристите да бъдат отведени до или над въображаемата линия в атмосферата ни, където започва Космосът, която се нарича линия на Карман и се намира на 100 км от земната повърхност.
В тази точка небето изглежда тъмно и извивката на Земята се вижда ясно.
Virging Galactic
За да ви доведе до тази гледка Virgin Galactic разполага с космически кораб, наречен SpaceShipTwo VSS Unity, който разполага с 6 пътнически места и с 2 места за пилотите. Като цяло корабът доста наподобява на частен самолет.
Той ще бъде прикрепен към ракетата носите WhiteKnightTwo, която ще го изстреля на височина около 15 хил. метра преди да се отдели, след това корабът ще разчита само на своите двигатели, за да стигне до крайната дестинация, където пътниците ще изпитат нулева гравитация за няколко минути преди да се върнат на Земята.
Цялостната мисия ще трае между 90 и 120 минути. При тестове през месец май тази година корабът на компанията достигна височина от близо 34 км в атмосферата. През октомври 2014 г. космически кораб на компанията се разби заради пилотска грешка, което коства живота на един от двамата пилоти на борда. Тестовете бяха възобновени с нов кораб.
Към момента Virgin Galactic се бори за сделка за отваряне на втора космическа площадка на летище в Южна Италия.
По време на интервю за BBC, Брансън сподели, че той ще е един от първите пътници, че се надява полетите ще започнат в следващите 12 месеца и допълни, че към момента има около 650 човека резервирали пътуване с неговата компания.
Blue Origin
Междувременно Blue Origin е разработила система, която е доста по-близка до традиционната.
И тук отново капацитетът е от 6 места за пътници, като те ще бъдат настанени в „капсула” на върха на 18 метрова ракета. След изстрелването, капсулата ще се отдели и ще продължи по траекторията си няколко километра в небето, по време на предишни тестове капсулата прелетя около 106 км. По време на полета, пасажерите ще се насладят на няколко минути в безтегловност, преди да се приземят обратно на земята с помощта на три огромни парашута и двигателите, които трябва да забавят падането.
Полетът отнема около 10 минути от изстрелването до приземяването.
Досега в тестовете са използвани само манекени, но според един от директорите на компанията много скоро може да се очаква и първия полет с хора на борда. Междувременно друг член от екипа на компанията Ю Матсуоми обяви, че първият тест с пътници ще бъде проведен „в края на тази години”, съобщават от SpaceNews.
Но освен тези двама големи играча има и други, които разработват свои собствени капсули за транспортиране на астронавти на НАСА. Това са компаниите SpaceX и Boeing, като техните капсули трябва да готови през 2020 г. Друг играч на пазара в дългосрочен план е и руската компания, която произвежда ракетите „Союз”, която разглежда различни варианти за връщане на туристи на МКС.
Източник: БГНЕС
Коментари