Диамантите не са непременно завинаги. Поне не в Япония, където собствениците на бижута с рекордно темпо се освобождават от нежеланите накити срещу пари в брой, пише Bloomberg.
Привличането към скъпоценни инкрустирани пръстени и обици беше част от луксозната мода на 80-те и 90-те години, избледняла със застаряването на населението.
Страната, в която няма мини, беше вторият най-голям купувач на диаманти преди десетилетие, а тази година износът на употребявани диаманти нарасна със 77%, съобщава Министерството на финансите на Япония.
"Искам да харча парите си за пътувания и вечери, а не за диамант, който да седи в гардероба", казва 64-годишната домакиня на име Мицуко. Тя отказа да каже за каква сума продала камъка, като разкри само, че е взела по-малко, отколкото е платила за него преди 30 години.
Населението намалява, а броят на пенсионерите расте, пазарът на стоки втора употреба се разраства, а хората се разтоварват от луксозните стоки, придобити през годините на бума.
Замяната на скъпоценни камъни срещу йени съвпада с плана на премиера Шиндзо Абе да насърчи пазаруването за сметка на спестяването, в момент, когато правителството се опитва да съживи икономиката си.
Около 25 на сто от населението през 2013 г. е било над 65-годишна възраст в сравнение с 12% през 1990 г. За някои хора като Мицуко осребряването на ценностите и отърваването от ненужните неща цели опростяване на живота, известно в Япония като "даншари". Други продават наследствените бижута заради "шакатсу" или подготовка на собственото си погребение.
Пазарът на употребявани стоки се разраства с около 10 на сто на годишна база от 2009 г. насам, достигайки 12,1 млрд. долара. Броят на одобрените търговци, които търгуват втора употреба благородни метали, бижута, дрехи и други стоки се е увеличил с 23% през последното десетилетие.
Отслабването на йената направи японските диаманти и бижута по-привлекателни за чужденците. Валутата спадна с 18% спрямо долара през последните 12 месеца. Износът на диаманти в Япония през първите четири месеца на 2015 г. скочи със 77%, най-бързото темпо от 2007 г. насам. Индия и Китай са най-големите купувачи по отношение на обема, като двете страни са закупили около една трета от общия брой продадени диаманти.
Статистиката показва, че Китай е най-бързо растящият пазар на диаманти миналата година след САЩ. Япония, който беше номер две преди кризата през 2008 г. сега е на четвърто място след САЩ, Китай и Индия.
Коментари