Този въпрос е от голямо значение, както при стартирането, на какъвто и да е бизнес, независимо от мащаба му, така и във всеки момент от развитието му.
"Търси главен счетоводител" - това разбира се ще звучи непонятно, дори стряскащо, когато се отнася за микро, малко и и средно предприятие, тъй като такъв въпрос не стои пред едрият бизнес, където главният счетоводител присъства още при подготовката за стартиране.
Неестественото звучене е в резултат на няколко фактора, които могат да бъдат сведени до следното:
1. Разпространеното разбиране, че счетоводството е услуга, която се изчерпва с подреждането на документацията на дейността, изчисляването на дължимите данъци, такси и осигуровки, и подаването на отчети къмсъответните държавни, общински и други институции. За погрешното разбиране на счетоводната услуга, не малък принос имат счетоводители, предлагащи окастрената счетоводна услуга под натиска на ниската пазарна цена и слабата професионална подготовка.
2. Размиването на ролята на главния счетоводител и уравняването ѝ с функцията на имащия право да съставя отчетите или оперативен счетоводител. Това е целенасочена и държавна политика, непосредствено при стартирането на т. н. пазарна икономика. Поддържането на тази политика цели осигуряването на по-благоприятни условия за разграбването на държавната, общинската и кооперативната собственост.
В приетия закон за счетоводство от 1991г. бе отделена цяла глава за главния счетоводител. Интересното е, че в този закон, освен че тази длъжност се изпълнява от лице с висше икономическо образование, липсват каквито и да са други изисквания. а данъчните органи през следващото десетилетие търсеха отговорността за изпълнение на разпоредбите на този закон от управителя.
В действащия към момента закон за счетоводство дори не е спомената длъжността главен счетоводител. А задълженията, които са предвидени по закона на съставителия на ГФО (новоизтъкната функционалност), са сведени до отчитането пред контролните органи.
Размиването на ролята на главния счетоводител се шири в средите на семейния, дребния и в по-малка степен средния бизнес. Повечето от тези предприятия са лишени от такава дейност, която би могла да се превърне в допълнителен генератор за устойчиво развитие.
3. Гореспоменатото в двете точки изкривява пазара на счетоводната услуга, която разгръща ролята на главния счетоводител. От една страна масовия предприемач не търси такава счетоводна услуга, а от другата страна потенциалният, предлагащ услугата счетоводител, не е достатъчно мотивиран да се квалифицира.
В повечето учебни заведения не се споменава главния счетоводител и ако се спре на тази длъжност, ролята й се свежда до административните задължения, като:
- организацията на счетоводството;
- назначаване и освобождаване на персонала;
- подписване на платежните документи.
Каква е тази дейност на главен счетоводител, от която имам нужда?
Поставянето на този въпрос съпътства всеки успешен бизнес от стартирането му. Затованека да се спрем на най-главното, ако изключим консултативната дейност, която също не е за пренебрегване:
1. Организирането на
счетоводството по начин, съответстващ на структурата, предмета на дейността и бъдещите планове на предприятието. Не е без значение каква е счетоводната политика, която всяка фирма е дължна да декларира пред данъчните органи. Същото важи иза счетоводния сметкоплан, който по закон се определя от управителя.
В резултат на изследване на непредствителна извадка от средите на дребния бизнес за счетоводната политика и счетчетоводния сметкоплан се оказа, че:
- 62% не знаят, какво означава точно;
- на 80% не им е известно, че са задължени по закон да приемат и одобрят такива документи дори нямат спомен, че са подписали такива;
- Само 12% са декларирали, че
Разбират важноста на приетата счетоводна политика и на структурата на сметкоплана.
Гореспоменатото е пример, който показва защо организацията на счетоводството не би трябвало да бъде определена от некомпетентно лице. Практиката показва, че в многото случаи такива дейности се определят от извършващия счетоводство, който е нормално да ги определя по удобен за него начин. Не е по малка вредата, когато се определят така че да напаснат с непрофесионалната позицияна управителя/собственка, а не в неговия и на предприятието, интерес.
Разбира се, организацията не се изчерпва с посочния пример. Тя обхваща първичния документ от създаването до архивирането му, минавайки през процесите на неговото регистриране, осчетоводяване и отразяване в ГФО /Годишен финансов отчет/, съответните справки и декларации;
2. Създаването на ефикасна
система за вътрешна отчетност и взаимоотношения между органите, звената и различните структири.
Независимо колко от персонала към даден момент е ангажиран в дейността на предприятието и дали е осъществена структура, търсенето на мнението на главния счетоводител и подчертаването на механизма за отчетността и окомплектоването му с необходимите вътрешнофирмени документи, софтуери и норми, ще се превърне в допълнителен фактор за успех. Ще предпази от неефективни разходи и загуба на ресурси по пътя до сполучливи решения. Компетентният главен счетоводител е способен повече от когото и да било друг да създаде такива системи в предприятието, които да спестяват разходите за счетоводството. Освен това сполучливите системи ще осигурят на управлението повече време и ресурси. Управителите имат нужда от повече време за управлениевместо ангажираност с оперативна работа, която би могъл да върши служител на по-ниска длъжност в йерархията. За успешен семеен бизнес, дори когато са ангажирани само двамата съпрузи, е необходимо да бъдат разделени задълженята и отговорностите.
Успехът, на който и да е бизнес, се дължи повече на системите, които свеждат до минимум възможните грешки и изключва възможността за злоупотреби, отколкото на моралните качества на ангажираните, въпреки значимостта им;
3. Създаването на системи за контрол на паричните, стоковите и други потоци, които осигуряват допустимите минимални загуби, максимална ефективност и устойчив растеж.
В повечето случаи при стартирането на бизнеса тези потоци са с малки мащаби. Това създава илюзия, че са лесни за управление и контролиране. Управителят, който сам подписва платежните документи, винаги е спокоен, че не е допуснато разхищение или разпиляване на ресурсите. Да не говорим за сигурността, че няма злоупотреби. Практиката доказва, че този душевен комфорт струва толкова скъпо, че понякога е трудно да бъде изчислени от експертен екип. Проблемът е, че тези загуби, които са в резултат на допуснати грешки, може никога да не бъдат открити.
Натоварването на главния счетоводител с дублиран подпис на платежните документи само по себе си е предпазна мярка за коректни разплащания с доставчиците, приходните институции и персонала.
Мога ли да си позволя разходите за главенсчетоводител?
Отговорът се състои в оценката на управителя/ собственка - колко и какво е необходимо на бизнеса му към даден момент. Такава услуга може да се доставя от някои счетоводни къщи, които разполагат с кадрово обезпечаване.
Аутсорсването на счетоводната дейност в средите на дребния и средния бизнес се наложи на пазара, именно поради спецификата на тази дейност. Разбира се, липсата на интерес към ролята на главния счетоводител, относително ниската цена на счетоводната услуга и липсата на адекватно законодателство, характеризира масовия доставчик на услугата с предлагащия окастрен счетоводен продукт. Възможността с капитал от 2 /два/ лева и всеки да нарече фирмата си "счетоводна къща", изкривява пазара и обърква потребителя на тази услуга.
Дейността на главния счетоводител може да бъде предоставена от счетоводни къщи с такава компетентност на изгодна цена, която е по джоба на всеки нуждаещ се.
Коментари