Строителството на автомагистралата Русе – Велико Търново може да започне през 2022 г., а да бъде завършено през 2027 г. Това обяви служебният регионален министър Виолета Комитова по време на петъчния парламентарен контрол, отговаряйки на депутатски въпрос относно изграждането на пътя. Русе и Търново ще бъдат свързани с магистрала най-рано през 2020
Проектът за автомагистралата все още не е подготвен в окончателния му вариант и не е постъпил в МРРБ за издаване на разрешение на строеж. След това трябва да се извършат отчуждителни процедури по Закона за държавната собственост, пояснява Комитова.
През март тази година е възложен още един допълнителен проект за 24 000 лв., свързан с одит на пътната безопасност. Има класиран участник, но договорът все още не е подписан. Този проект ще бъде необходим, когато се започне строителството, но въпреки това е направен през март тази година.
Дълга строителна сага
Служебният регионален министър припомни, че това е много дълга история. Още през 2015 г. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) възлага идеен проект по това трасе. Похарчени са 700 000 лв. и през 2016 г. е гледан на експертен съвет. През 2016 г. е разработен доклад за ОВОС, доклад за оценка за съвместимост и също така подробен устройствен план. За тези документи са били похарчени още 200 000 лв. След това започва да се подготвя този проект да бъде финансиран по програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020. Настъпва обжалване на оценката на околната среда, има съдебни процедури през периода 2017-2018 г. ОВОС-а приключва през 2019 г.
След вече влезлия в сила, с решение на съда ОВОС, работата по проекта продължава и на 16 април 2020 г. предварителната проектна разработка за това трасе е разработена. Там вече е фиксирано, че проектът е разделен на два участъка – Русе – Бяла (40 км) и обход на Бяла (още 35 км), както и Бяла - Велико Търново (още 57 км). Колко ще струват първите два участъка от магистралата Русе - Велико Търново
Но през 2019 г., по време на теренните проучвания, е установено наличие на 37 археологически проекта, които трябва задължително да се опазят. Предстои възлагане на тяхното проучване, след отчуждаване на съответните имоти. Към днешна дата това не е направено.
В крайна сметка през декември 2020 г. има проведена обществена поръчка за определяне на проектанти на техническите проекти. Тези технически проекти са на стойност 1 млн. лв. – за всеки от тези участъци, които са споменати. Към момента се извършва оценка на технически предложения. Влагат 7 млрд. лева в пътищата на Северна България
Същевременно се провежда процедура и за надзор по обекта, която все още не е до краен етап, тъй като регионалното министерство има забележки към процедурата. Ако този проект се случи, се предвижда да се финансира по програмата "Транспортна свързаност" 2021 –2027 г., която очаква одобрение от Европейската комисия.
Коментари