Обещавайки „модерна, функционална държава“ и край на проблема с отходните води, правителството на Сърбия възложи договори на стойност 3,2 млрд. евро на China Road and Bridge Corporation (CRBC) за изграждане на пречиствателни станции за отпадни води в 65 общини в цялата страна.
CRBC, дъщерно дружество на държавния гигант China Communications Construction Company (CCCC), ще проектира и изгради свързани канализационни мрежи и помпени станции, както и ще възстанови и изгради шест регионални депа.
Около 90% от отпадъчните води в Сърбия остават необработени, като реките Дунав и Сава получават сурови отпадни води от двата си най-големи града, Белград и Нови Сад. През 2018 г. Фискалният съвет на страната заяви на правителството, че трябва да похарчи 1,3% от БВП, за да се справи с „опустошителните“ екологични проблеми като канализацията или рискува да наруши екологичните стандарти на ЕС, докато преговаря за членство в ЕС с целенасочена дата на присъединяване 2025 година.
Тази нова инфраструктура трябва да отговаря на стандартите, определени в директивите на ЕС.
Подписвайки сделката с CRBC на 5 февруари, сръбският министър на строителството, транспорта и инфраструктурата Томислав Момирович заяви, че „Сърбия смело стъпва в бъдещето и създава модерна, функционална държава“. Той каза, че Сърбия трябва да има „най-модерните пътища, най-бързите железопътни линии, цифрови магистрали, но също така и екологично безопасна среда, в която да живеем“.
Договорите предвиждат CRBC да предаде завършени и тествани съоръжения 39 месеца след като получи своето разрешение за строеж, съобщи „Глобал Констракшън ревю“, предаде БГНЕС.
Най-малко 49% от подизпълнителите, заети в строителството, трябва да са сръбски, определи правителството.
Посланикът на Китай в Сърбия, г-жа Чен Бо, заяви: „Китайските компании разполагат с най-модерната технология и оборудване за изграждане на пречиствателни станции и депа за отпадъчни води и са напълно способни да изградят съоръженията в съответствие с европейските стандарти.“
Договорите се основават на условията на Yellow Fidic за строителни и инженерни работи, проектирани от изпълнителя; всяка община ще има статут на инвеститор.
Китай е активен в развитието на сръбската инфраструктура. Предстои сделка с PowerChina и френската Alstom за изграждане на метро за 4,4 милиарда евро в Белград.
Коментари