Поетапното нарастване на цените на горивата от началото на годината е закономерно след срива им в пандемията – достигат се плавно нивата отпреди нея. Някои банки също са на полусъединител да вземат това, което не успяха през последната година. Това коментира в сутрешния блок на bTV Живодар Терзиев, председател на Българската петролна и газова асоциация (БПГА), която обединява най-големите бензиностанции у нас. Горивата у нас поскъпнаха с 15% за половин година
Ръст и през следващите месеци е логично да видим, предвижда той. След като барелът петрол вчера достигна нива от 69-70 долара, автоматично това ще отключи предлагането и ще започнат да се добиват тези количества, които бяха стопирани миналата година, което пък ще върне пазара в нормалната му тенденция. Твърде вероятно е цените на горивата, които виждаме в момента, да се задържат и през идващите летни месеци, прогнозира Терзиев.
Цените само на биодобавките, които се влагат в дизела, са с над 70% на тон за вчерашния ден на световния пазар, посочи той. Но не бих се ангажирал с конкретна прогноза за скок на цените, които виждаме в момента по бензиностанциите, лично аз се надявям те да останат до края на летния сезон, каза шефът на БПГА.
-
Няма пари за държавни бензиностанции в близките години
В бюджета на Държавната петролна компания не се предвиждат с...
виж още
Потребителите да не се плашат, че дори при известно покачване на международните пазари на суровините ще видят нещо ужасяващо като цени на нашия пазар, успокои експертът.
Най-важно е джобът на българина да може да понесе международните цени, това всъщност е проблемът, заключи той. Но напомни, че цените на горивата в България са най-ниски спрямо останалите страни в ЕС. Това не е за сметка на качеството, категоричен бе Живодар Терзиев.
Точно година след идеята за държавна верига бензиностанции има само назначаване на директора на компанията и няколко служители. Имахме разговор със служебното правителство, не виждам сериозно намерения това да бъде развивано. Държавната петролна компания била поканена от асоциацията да им стане член, да се запознае с проблемите в сектора, щом се кани да държи дял от него и най-вече с това, което оскъпява – сивият сектор, изискванията към горивата, налози, заделяне на запаси за извънредни ситуации, енергийна ефективност, обясни Терзиев. Надявaли се ако тази държавна петролна компания стартира дейността си, наистина да стане водещ член на асоциацията. Какъв риск крият държавните бензиностанции?
Коментари