Бирата е най-често консумираната напитка след водата през лятото. Това показват резултатите от омнибусно национално представително проучване от юни тази година, съобщиха от Съюза на пивоварите в България (СПБ).
Всеки втори българин (55% от респондентите) твърди, че пие бира поне веднъж седмично. За 36% от сънародниците ни- пивото е подходящо за тях питие, като при активните консуматори това мнение изразяват 60%. Всеки пети българин счита, че бирата е съвременен и модерен продукт, а при хората, пиещи кехлибарената напитка поне 1 път седмично, това е виждането на всеки 3-ти.
Най-големите биролюбители са на възраст 30-39 г. и 40-49 г., а най-често бира се консумира в Русе – 14 пъти месечно, в Плевен -12 пъти, във Варна – 11 пъти.
В сравнение с изследванията от предходните години, тенденциите и нагласите на потребителите към категорията не само не са се променили, но в някои аспекти са дори по-положителни, въпреки кризата с Ковид-19 и общата стагнация на бирения пазар.
По случай професионалния си празник - Илинден, Съюзът на пивоварите (СПБ) публикува годишните данни за бранша.
Над 150 различни марки и стилове бира се произвеждат в България, като през 2019 г., портфолиото на компаниите, членове на СПБ, се е разширило с 25 нови продукта. В страната оперират три големи пивоварни компании и 28 малки и средни предприятия. За 2019 г. обемът на бирения пазар у нас е 5.4 млн. хектолитра. Над 10 милиона литра е изпитата безалкохолна и нискоалкохолна бира с тенденция всяка година това количество да расте.
Пазарните данни на СПБ показват, че продажбите на бира за 2019 г. са 5.4 млн. хектолитра, като през миналата година портфолиото на пивоварните компании се е разширило с 25 нови марки и асортимента бира. При опаковките обновяването включва 40 кенове и бутилки с нови визии и с по-леко тегло с цел намаляване на екологичния отпечатък на пивоварния бранш.
Според отчета на Агенция ,,Митници” , постъпленията от акциз за бира за 2019 г. са 78.8 млн. лева - с 2.7% под предходната 2018 г., което кореспондира и на лекия спад в обема на реализираното пиво. Сериозни остават капиталовите инвестициите в бранша на обща стойност 42 милиона. лева за реновиране на производствената база и въвеждането на зелени безотпадни технологии за опазване на околната среда. За периода 2015-2019 г. общо инвестициите на членовете на СПБ в дълготрайни материални активи надхвърлят 212 млн. лева.
Над 10 млн. литра е консумираната безалкохолна и нискоалкохолна бира у нас през 2019 г., като тенденцията е всяка година този обем да расте. В страните от ЕС като осреднената стойност сегментът на безалкохолните бири е 3%. От всички алкохолни индустрии пивопроизводството е единственото, което позволява продуктът да бъде с 0% алкохол. Това дава широки възможности да бъдат удовлетворени изискванията на все повече потребители.
За съжаление, поради кризата с Ковид-19, тази година положителните тенденции в пивоварната индустрия са твърде различни. Очаквано, наливното пиво, т.е кеговете, са със силен спад и за шестмесечието на тази година са едва 2% от бирения пазар. Поради намалената покупателна способност на потребителите, стагнираната реализация през заведенията, силно намалелия туристически поток, сегментът на стъклените бутилки също намалява, а на пластмасовите - се увеличава. Запазва се обаче тенденцията за увеличаване на продажбите в кенове.
„Пандемичната 2020 г. постави бизнеса и хората пред редица предизвикателства, затова няма да е изненада, че за първото шестмесечие на 2020 г. продажбите на бира през заведенията драстично намаляха с около 60 %, докато обемите, реализирани през магазинната мрежа са почти на нивата от миналата година. Въпреки кризисната обстановка и сериозния спад в оборотите, в предприятията, членове на Съюза на пивоварите, няма освободени работници и служители, което и синдикати, и работодатели с гордост всеки път подчертаваме", коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ.
"Точно преди 3 седмици със Заповед на министъра на труда и социалната политика Браншовият колективен трудов договор за пивоварния сектор беше разпрострян върху всички производители на бира и малц в страната за шести път. По този начин в бранша не се допуска социален дъмпинг и за абсолютно всички работещи се гарантират коректни трудови практики, безопасни условия на труд и достойно заплащане.”, отбеляза още тя.
В пивоварната индустрия работят 2 100 души. Поради сложната технологичност на процесите и въвежданите ежегодно иновации, в бирените компании от всички заети лица, 510 са мениджъри и специалисти с висше образование. 780 човека са приложни специалисти с бакалавърска степен и техници с най-висока професионална квалификация. В групите на помощния административен персонал, машинните оператори и квалифицираните работници са заетите 780 човека. Едва 30 души са с професии, неизискващи специална квалификация.
Пандемията не отказва пивоварния бранш и от инициативите за социална отговорност. През м. юли т.г. Съюзът на пивоварите участва в национални конкурси за най-добри комуникационнии и КСО проекти, където получи две престижни отличия за превантивната си кампания ,,Спортът е по-добрият начин децата да пораснат”. Благодарение на партньорствата с публични институции и НПО , в кампанията вече са се включили над 55 000 участника от 18 области на страната.
Съюзът на пивоварите в България (СПБ) е представителната организация на производителите на бира, малц и хмел в страната и техните доставчици на материали. През 2020 г. членове на Съюза са пивоварните компании: ,,Болярка ВТ” АД, „Бритос” ЕООД, ,,Загорка” АД, ,,Каменица” АД, ,,Карлсберг България” АД, ,,Ломско пиво” АД, ,,Доровски инвест“ ООД. Повече информация можете да видите ТУК.
Данните за нагласите на консуматорите са от периодични изследвания на маркетинговата агенцията IPSOS България и от International Reputation Institute.
Коментари