Пандемията от коронавирус продължава да се отразява тежко на българската индустрия и да затваря фабрики. Все повече големи предприятия в автомобилостроенето спират работа и пускат в отпуск служителите си.
Последните такива са производителите на автомобилни компоненти "Линaмap Бългapия" и "BИTTE Ayтoмoтив", които имат заводи в Русе.
Кандаската "Линaмap" (бившата френска "Монтюпе", сега под канадска шапка) затваря фабриката си от 30 март до 10 април. Компанията, която произвежда части за автомобилни двигатели, ще изпрати в отпуск 860 души.
"BИTTE Ayтoмoтив" поетапно пуска в отпуск по 30% от служителите си в последните 2 седмици, а от 30 март прекратява цялото производство за 2 седмици. Германската компания, която произвежда различни ключалки и заключващи системи за компании като Volkswagen, Audi, Ford, General Motors, Volvo, BMW, Daimler, Toyota и др., ще изпрати в отпуск всичките си 900 работници. Това означава, че общо близо 1800 служители ще си стоят вкъщи, вместо да работят.
Основните причини за спирането са две – затварянето на автомобилните заводи в Европа и гарантиране на безопасността на работещите в предприятията. "Каквото важи за заводите на производителите, това важи и за доставчиците. Те са взаимносвързани", посочват пред Expert.bg от "Аутомотив клъстер България".
Друга голяма компания от автомобилния бранш – японската Yazaki също затвори заводите си в Димитровград, Сливен и Ямбол и изпрати вкъщи 4500 работници. Спирането на производството засега е до 5 април, но може да се удължи. Компанията до последно са опитвали да продължат да работят, но просто не са могли да гарантират здравето на работниците.
Индустрията също е в тежка ситуация. Вчера оръжейният завод "Арсенал" обяви, че през следващите 30 дни ще съкрати 2000 души, за да понесе загубите от спадащите поръчки. Заводът е затворен поне до края на март, а всичките му а 9500 души са пуснати в платен или неплатен отпуск. Най-големият работодател в Перник - "Стомана" ще намали производството си и ще съкрати 300 души.
Проблеми има и в кораборемонтната индустрия. Доставките на материали се бавят, а ограниченията за пътуване забавят и ремонтите на кораби. Това оставя без работа два завода във Варна и един в Бургас, като едната от варненските фабрики вече спря работа за 2 седмици.
Неясно бъдеще
Перспективите пред българската индустрия и особено пред автомобилния бранш остават неясни. Не се знае дали още заводи няма да спрат работа в следващите няколко дни.
В автоиндустрията властва несигурност, тъй като ситуацията е много динамична и може да се промени в рамките на часове.
Всички автомобилни компании у нас са готови да реагират максимално бързо и да вземат необходимите мерки. "Отворят ли заводите в Западна Европа, ще отворят и българските им доставчици", категорични са от "Аутомотив клъстер България".
Ръководството на "Витте Аутомотив" обаче се опасява, че китайските поддоставчици възстановяват производството си, а конкурентните поддоставчици от Мексико изобщо не са спирали работа и вероятността да бъдат изместени от тях е много голяма, посочват от Българската браншова камара машиностроене.
Автомобилната индустрия е ключов сектор за икономиката на България, като в нея работят 260 компании и 65 000 души.
Коментари