Затварят още 2 големи заводa в България


Затварят още 2 големи заводa в България
Снимка: iStock

782735

Пандемията от коронавирус продължава да се отразява тежко на българската индустрия и да затваря фабрики. Все повече големи предприятия в автомобилостроенето спират работа и пускат в отпуск служителите си.

Последните такива са производителите на автомобилни компоненти "Линaмap Бългapия" и "BИTTE Ayтoмoтив", които имат заводи в Русе.

Кандаската "Линaмap" (бившата френска "Монтюпе", сега под канадска шапка) затваря фабриката си от 30 март до 10 април. Компанията, която произвежда части за автомобилни двигатели, ще изпрати в отпуск 860 души.

"BИTTE Ayтoмoтив" поетапно пуска в отпуск по 30% от служителите си в последните 2 седмици, а от 30 март прекратява цялото производство за 2 седмици. Германската компания, която произвежда различни ключалки и заключващи системи за компании като Volkswagen, Audi, Ford, General Motors, Volvo, BMW, Daimler, Toyota и др., ще изпрати в отпуск всичките си 900 работници. Това означава, че общо близо 1800 служители ще си стоят вкъщи, вместо да работят.

Основните причини за спирането са две – затварянето на автомобилните заводи в Европа и гарантиране на безопасността на работещите в предприятията. "Каквото важи за заводите на производителите, това важи и за доставчиците. Те са взаимносвързани", посочват пред Expert.bg от "Аутомотив клъстер България".

Друга голяма компания от автомобилния бранш – японската Yazaki също затвори заводите си в Димитровград, Сливен и Ямбол и изпрати вкъщи 4500 работници. Спирането на производството засега е до 5 април, но може да се удължи. Компанията до последно са опитвали да продължат да работят, но просто не са могли да гарантират здравето на работниците.

Индустрията също е в тежка ситуация. Вчера оръжейният завод "Арсенал" обяви, че през следващите 30 дни ще съкрати 2000 души, за да понесе загубите от спадащите поръчки. Заводът е затворен поне до края на март, а всичките му а 9500 души са пуснати в платен или неплатен отпуск. Най-големият работодател в Перник - "Стомана" ще намали производството си и ще съкрати 300 души.

Проблеми има и в кораборемонтната индустрия. Доставките на материали се бавят, а ограниченията за пътуване забавят и ремонтите на кораби. Това оставя без работа два завода във Варна и един в Бургас, като едната от варненските фабрики вече спря работа за 2 седмици.

Неясно бъдеще

Перспективите пред българската индустрия и особено пред автомобилния бранш остават неясни. Не се знае дали още заводи няма да спрат работа в следващите няколко дни.

В автоиндустрията властва несигурност, тъй като ситуацията е много динамична и може да се промени в рамките на часове.

Всички автомобилни компании у нас са готови да реагират максимално бързо и да вземат необходимите мерки. "Отворят ли заводите в Западна Европа, ще отворят и българските им доставчици", категорични са от "Аутомотив клъстер България".

Ръководството на "Витте Аутомотив" обаче се опасява, че китайските поддоставчици възстановяват производството си, а конкурентните поддоставчици от Мексико изобщо не са спирали работа и вероятността да бъдат изместени от тях е много голяма, посочват от Българската браншова камара машиностроене.

Автомобилната индустрия е ключов сектор за икономиката на България, като в нея работят 260 компании и 65 000 души.

Още от Компании


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички