Разходите за транспорт, енергия и всякакви суровини се вдигат, което вероятно ще се отрази и върху цените на алкохола. Това предупреждават анализатори, пише вестник WallStreet Journal.
Засега ценовият натиск не е достигнал до потребителите, тъй като повечето винарни, пивоварни и алкохолни компании на този етап поемат допълнителните разходи и затова цените на алкохола растат по-скромно. Това обаче може би няма да продължи дълго и най-вероятно поскъпването ще е факт тази есен.
У нас алкохолът на практика вече почна да поскъпва, макар и с много малко, като най-силно е изразено това при спиртните напитки. Въпреки че през 2020 г. цените им паднаха, през последните месеци те отново започнаха да растат и през май концентратите са вече с 4,3% по-скъпи спрямо година по-рано. Малко по-слабо изразено е поскъпването при виното и бирата.
-
Задава се голямо поскъпване на алкохола и цигарите
Ново поскъпване на цигарите и алкохола се очертава заради пр...
виж още
Тенденцията се дължи на вдигането на разходите за картонени опаковки, алуминий за бирените кенове, както и за етикети. Според много икономисти рязко скочилата инфлация няма да се задържи дълго, но въпреки това бизнесът и потребителите усещат повишенията в цените. Към това се добавят и по-високите цени на енергията и транспорта, предава вестник "24 часа".
В САЩ например разходите за придвижването на камион с бира или нейните съставки на 965 км са се удвоили до около 2000 долара за малки и средни пивоварни поради голямото търсене и липсата на шофьори, твърди Мич Стийл, съосновател на базираната в Атланта пивоварна New Realm Brewing. По думите му на разходите за бира влияят и цените на алуминия, които са скочили с близо 70% от май 2020 г. насам. Цената на кен в САЩ се е повишила от 10-15 до около 25-30 цента.
Разходите за етикети за вина, произвеждани от винарната на Ник Вайс в Лайвен, Южна Германия, пък са нараснали с 5% спрямо периода преди пандемията. Времето, необходимо за отпечатването им, се е удвоило до 8 седмици, тъй като печатниците се опитват да издържат на внезапния скок на търсенето. Цената на картонените кутии, в които Вайс пакетира по дузина вина, се е повишила с 8 на сто, разказва още изданието.
Все пак големите производители са по-защитени, тъй като са фиксирали цените на суровините с някои доставчици и често хеджират част от своите разходи за суровини. Говорител на най-голямата пивоварна в света казва, че сегашната инфлационна среда, включително цените на суровите материали, ще бъде взета предвид при ценообразуването, макар че все още има време да се реагира.
Главният финансов директор на датската пивоварна Carlsberg Хахне Далсгаард също посочва, че компанията има по-високи разходи за алуминий, ечемик и опаковки, но засега е добре защитена.
Коментари