В началото на тази седмица Нигерия пусна в експлоатация петролната рафинерия Dangote, считана за ключов проект, който може да прекрати зависимостта на страната от вноса на горива.
Президентът на Нигерия Мухамаду Бухари въведе в експлоатация рафинерията с капацитет 650 000 барела на ден, намираща се в свободната търговска зона Lekki в комерсиалния център Лагос, на събитие, на което присъстваха някои държавни глави от Западна Африка.
Огромната рафинерия, оценявана на 20 млрд. долара, е изградена от Dangote Group, която се притежава от най-богатия човек в Африка Алико Данготе. Предвижда се съоръжението да произвежда до 53 млн. литра бензин на ден, както и 4 млн. литра дизел дневно и 2 млн. литра авиационно реактивно гориво на ден, предава CNN.
Очаква се рафинерията да реши някои от петролните проблеми на Нигерия. Въпреки, че страната е един от най-големите производители на петрол в Африка, Нигерия страда от липса на капацитет за рафиниране на собствения си нефт.
Голяма част петролните продукти в страната се внасят от други държави като Индия, Белгия, ОАЕ и Нидерландия.
Рекорд: Петролният гигант Saudi Aramco с печалба от 161,1 млрд. долара за 2022 година
Между 2015 и 2019 година разходите за внос на рафинирани петролни продукти надхвърлят износа с 58.5 млрд. долара, според петролната организация ОПЕК.
Липсата на капацитет за рафиниране представлява много проблеми за Нигерия, като харченето на милиарди долари за внос всяка година и високо изложение на рисковете от прекъсване на местните доставки на гориво.
Европейският енергиен пазар е изправен пред три ключови предизвикателства през тази година
Рафинерията Dangote е важен проект, тъй като се очаква да реши тези проблеми чрез удвояване на капацитета за рафиниране на страната, както и чрез увеличаване на търсенето на горива на местна почва и генерирането на чуждестранна валута за страната чрез износ.
„Ще има постоянна наличност на висококачествени горива за нашия транспортен сектор, като рафинерията също ще направи достъпни за нашите индустрии и важни сурови материали за широка гама производства”, казва Данготе, който частично финансира изграждането на рафинерията.
Индия ли ще замести Китай като двигател на световната икономика? Не
Около 50% от средствата, използвани за построяването на рафинерията, идват от капиталова инвестиция на Данготе, докато останалата половина идва чрез дългово финансиране от банки като Access и Zenith.
„Изградихме рафинерия с капацитет да произвежда 650 000 барела на ден чрез един единствен влак (една единствена единица за дестилация) – която е най-голяма в света… Спряхме се на мощност, проектирана с най-съвременна технология и мащаб в капацитет, който ще промени играта в Африка и световния пазар”, добави Данготе.
Индия - новият най-голям доставчик на петролни продукти за Европа?
Ръководителят на Централната банка на Нигерия Годуин Емефиеле коментира, че рафинерията „е повече от способна да посрещне цялото вътрешно потребление на гориво в Нигерия, имайки предвид производствения ѝ капацитет.”
„Нигерия може да бъде самодостатъчна във всички продукти, които консумираме, и в същото време да изнася нашата излишна продукция към останалия свят.”, казва той.
Президентът на Гана Нана Акуфо-Адо, който също присъства на събитието, описва рафинерията Dangote като „грандиозен проект“, който „прави Западна Африка по-добра и по-силна“.
Кои страни ще понесат най-голям удар при цена на петрола от 100 долара?
Коментари