Daimler прекрати отношенията си с КАМАЗ, а Adidas, Puma и Hugo Boss престанаха да изнасят дрехи за Русия. Как се отразява на германските компании оттеглянето им от руския пазар, разказва Deutsche Welle.
Редица големи германски компании прекратиха бизнеса си в Русия или дори изцяло напуснаха руския пазар след началото на войната в Украйна. Сред тях са автомобилни концерни като Mercedes-Benz и Daimler Truck, Volkswagen и BMW, производители на спортни облекла и обувки като Adidas и Puma. От финансовите отчети на тези фирми за второто тримесечие може да се установи доколко е повлияло това на бизнеса им. Какви са щетите за Русия от западните санкции?
Daimler Truck: Ръст на печалбата
Световният лидер на пазара на камиони и автобуси Daimler Truck прекрати още на 28 февруари сътрудничеството си с КАМАЗ - Камския автомобилен завод, производител на камиони, автобуси, трактори, комбайни и техника за руската армия. Германският концерн обяви също, че се отказва от активите си в своя руски завод, възлизащи на 220 милиона евро. Руската автомобилна индустрия е в клинична смърт
На пръв поглед загубите са огромни, но както става ясно от отчета на компанията за второто тримесечие, чистата печалба се е увеличила с 56% и е достигнала 946 милиона евро за трите месеца. Обяснението - повишените цени на камионите и широкото представяне на концерна на пазарите в САЩ и Азия. Очаква се печалбата за годината като цяло да е между 48 и 50 милиарда евро.
Mercedes-Benz: Спаднали продажби, но по-голяма печалба
И този концерн спря доставките си за Русия, както и работата в открития лично от Владимир Путин през 2019 г. завод за сглобяване на мерцедеси в Подмосковието. От отчета на концерна за второто тримесечие се вижда, че продажбите са спаднали със 7%, но печалбата се е увеличила със същия процент.
Противоречието може да се обясни с това, че в условията на трайния остър недостиг на полупроводници Mercedes-Benz по необходимост е съкратил производството, а наличните микрочипове са били монтирани предимно на най-скъпите модели. Те пък са се продавали отлично - списъците със заявки за най-луксозните лимузини са пълни и в Европа, и в САЩ, и в Китай.
Ръст в печалбите, макар продажбите да са по-малко, отчитат и Volkswagen и BMW - също благодарение на факта, че монтират дефицитните чипове с предимство в скъпите си модели.
Hugo Boss: Най-успешното второ тримесечие в историята
Фирмата за модни облекла Hugo Boss закри в началото на март своите над 20 магазина в Русия и прекрати продажбите онлайн. Но непосредствено след това е успяла да постигне "значителен ръст в печалбите", както се казва в съобщение за медиите от началото на август. Печалбата се е увеличила през второто тримесечие с 40% и е достигнала 878 милиона евро, което е позволило на фирмата да "преглътне" загубите от 15 милиона от закритите магазини в Русия. Без Zara, Nike, H&M: Какво се продава в руските молове след бягството на западните марки?
Как е било постигнато това? Благодарение на "обновяването и подмладяването" на асортимента, започнало още миналата година, както и чрез успешни глобални маркетингови кампании.
Puma бележи рекорди, Adidas има проблеми в Китай
А за концерна Puma, закрил над 90 фирмени магазина в Русия, второто тримесечие на 2022 г. се оказва най-успешното изобщо в историята на компанията. Чистата печалба е нараснала с над 73% и е достигнала 843 милиона евро. Най-големи успехи са отбелязани в Америка и Европа, докато в Китай финансовите показатели са се влошили заради локдауните. Санкциите върнаха Русия в социализма - липсват основни стоки
Но не толкова, колкото при Adidas, заложил много именно на китайския пазар. Този германски концерн е намалил донякъде прогнозите си за ръста на финансовите показатели през годината - заради спада с 35% на приходите в Китай, а не заради оттеглянето си от руския пазар.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Руски бизнесмен купи верига строителни магазини за почти 10 долара
IKEA също напуска Русия: разделя се с фабрики и 15 000 служители
Русия: Задава се най-тежкият икономически срив от десетилетия
Все по-малко работа и все повече бедни в Русия
200 000 души са работили в чуждите компании, напуснали Русия
Коментари