Измина една година, откакто Илон Мъск завърши покупката на Twitter за 44 млрд. долара и постави компанията, заедно с нейните служители и потребители, в предизвикателна поредица от обрати.
12 месеца по-късно компанията почти не прилича на това, което беше преди – и не само защото Мъск я преименува на X и премахна емблематичната синя птица. Чрез главозамайваща и хаотична поредица от промени, Мъск превърна една печеливша компания, считана преди за световен източник за извънредни новини и политически коментари, в широко осмивана платформа, бореща се само за рентабилност и осакатена от дългове, като компанията се опитва и да управлява спама и дезинформацията Всичко това отчужди някои от най-големите рекламодатели и потребители.
Дори когато Илон Мъск – и новият главен изпълнителен директор Линда Якарино – прокарват визията си за X като „приложение за всичко“, компанията изглежда няма ясен път обратно към известността или уважението, или към възвръщането на огромната инвестиция на Мъск, пише CNN.
Движещата сила на трансформацията е безмилостен поток от уволнения, оставки и обръщане на политиката и объркано внедряване на продукти и неизпълнени обещания. Компанията е изправена пред редица правни предизвикателства, повдигнати от всички – от бивши служители до фирмени изпълнители и наемодатели, които допълнително усложниха перспективата ѝ. X е обект и на много регулаторни разследвания от Федералната търговска комисия на САЩ, Комисията за ценни книжа и борси и служители на ЕС, които потенциално могат да доведат до санкции, както за компанията, така и за Мъск.
Снимка: Getty Images
Ангажираността с искове към X нараства, но изглежда компанията използва различни показатели, спрямо преди поглъщането на Мъск, което прави истинското сравнение трудно. Посещенията на уебсайта на компанията са намалели с 14% спрямо миналия септември, далеч надхвърляйки спада от 3,7% в цялата индустрия за същия период, сочи доклад от този месец на фирмата за интернет мониторинг Similarweb.
Якарино заяви в четвъртък, че е „невероятно горда от работата, която нашият екип върши, за да ускори бъдещето на X“. Изпълнителният директор на X подчерта някои от новите продукти и функции, пуснати през изминалата година, включително възможността компаниите да публикуват обяви за работа, по-дълги публикации и аудио и видео разговори за потребители на Premium, пуснати тази седмица. По думите ѝ X е „място, където всеки може свободно да изразява себе си, стига да го прави в рамките на закона“ и добави, че безопасността остава „критичен приоритет“ за платформата. „Ако можем да постигнем всичко това само за 12 месеца, само си представете обхвата на нашата амбиция за следващата година“, казва Якарино.
ОЩЕ: Илон Мъск обмисля изтегляне на X от Европа
Сега X е изправен пред може би най-голямото си изпитание досега под нова собственост на фона на продължаващата война между Израел и „Хамас“ – много технологични наблюдатели и групи на гражданското общество алармираха за неверни твърдения и пропаганда, свързани с конфликта в платформата. И тъй като изборите догодина в САЩ и на други места пораждат страхове за по-нататъшното разпространение на кампании за дезинформация, стойността на X за обществения разговор изглежда все по-съмнителна.
Всичко това се разигра в рамките на само 365 дни. Но за мнозина, вероятно включително обкръжени потребители, отказали се от алтернативи като Threads, Mastodon и BlueSky, се чувства по-скоро като десетилетие. Ето и основна хрнология на това как Мъск фундаментално промени Twitter, откакто направи едно от най-значимите придобивания в ерата на социалните медии.
Търкалящи се глави
Снимка: Getty Images
В поредица от съкращения в месеците след поглъщането му, Мъск съкращава това, което по-късно ще опише като близо 80% от персонала на компанията.
Малко отдели останаха незасегнати от съкращенията. Пострадаха позиции в някои от най-критичните области на компанията: политика, сигурност и безопасност, комуникации, етичен AI, търсене и др. Резултатът беше опустошена работна ръка, натоварена с поддържането на разклатени системи, които вече бяха описани като крехки и които Мъск допълнително сви в опит да намали разходите. Под неговото управление техническата инфраструктура на компанията се оказа все по-склонна към сривове, което доведе до поредица от проблеми, засягащи способността на потребителите да използват сайта.
По пътя Мъск уволни – или прие оставките на – ключови членове на старото ръководство на Twitter, включително бившия главен изпълнителен директор и финансов директор и неговия главен съветник, ръководителя на политиката, главния служител по поверителността, главния служител по сигурността на информацията, директора по управление на продукти и ръководителя по сигурност и безопасност. Дори някои от хората, станаха доверени хора на Мъск в компанията, вече са напуснали.
Съкращенията на служителите предизвикаха много въпроси, включително от американски законодатели и регулатори, за способността на платформата да реагира на заплахи за сигурността и поверителността, заедно с избори, дезинформация и реч на омразата. Хиляди бивши служители обвиниха Мъск, че е предоставил по-малко обезщетения при уволнение, отколкото им е било обещано, а някои също твърдят, че той е забавил обезщетения при уволнение, за да покрие свързаните с работата правни хонорари на ръководителите.
Основни промени в продукта и политиката
Снимка: Getty Images
В стремежа си да възстанови това, което описва като „свобода на словото“ в X, Мъск взе много политически и продуктови решения, които промениха това, което потребителите могат да видят на платформата.
Той отмени забраната на Twitter за бившия президент Доналд Тръмп на базата на ненаучна анкета сред неговите последователи, след като преди това заяви, че решението ще зависи от „съвет за модериране на съдържание“, което така и не се случи. Мъск също възстанови и спрените акаунти на привържениците на бялото превъзходство и теоретиците на конспирацията. Той временно отстрани няколко журналисти от Twitter заради докладите им за акаунт на трета страна, посветен на проследяването на частния самолет на Мъск (въпреки че преди това критикува практиките за спиране на платформата).
Под ръководството на Мъск компанията премахна специфични защити за транссексуални хора от политиката на Twitter за поведение, демонстриращо омраза. X улесни политиците и политическите кандидати да се квалифицират за изключения от правилата на Twitter за новини, за които иначе съдържанието им би било ограничено или премахнато. Платформата отмени забраната от 2019 г. за политическа и тематична реклама и издаде актуализирана политика за „нулева толерантност“ към насилието, която въпреки това беше по-неясна и по-субективна от предишната. Също актуализира правилата за поверителност на Twitter, за да каже, че компанията може да позволи на потребителите да се включат тяхната биометрична информация и история на работата и образованието да се събират от платформата.
Но може би никоя промяна не е била така значителна, колкото ходът на Мъск да замени наследените значки за верфикация на Twitter („син тик“) с нова форма на проверка, която вече не носи изричното уверение за автентичност.
Дни след поглъщането му, Мъск пусна – след това спря и по-късно отново възобнови – функция за абонамент, която предоставя на всеки потребител синя значка за потвърждение, ако плати за абонаментния план на платформата от 8 долара на месец. Критиците предупредиха, че системата ще доведе до злоупотреба в огромен мащаб и ще подкопае функция, някога помагала на потребителите да се доверят на това, което виждат на платформата.
Снимка: Getty Images
Със сигурност, когато функцията беше пусната за първи път, Twitter се изправи пред вълна от измамници, които се преструваха, че са кой ли не – от Nintendo до ЛеБрон Джеймс. След като платформата отмени верификацията на акаунти, потвърдени по старата система, Мъск предложи лично да плати за тази на Джеймс и няколко други разочаровани популярни потребители.
Съгласно новата система, публикациите на потребителите, платили за проверка, се подсилват от алгоритъма на платформата. И наскоро X пусна програма за споделяне на приходите от реклама за проверени потребители, възнаграждавайки тези, които стимулират ангажираността с изплащания, като създават потенциални финансови стимули за ангажирани фермери и търговци на дезинформация, които споделят провокативни или подвеждащи твърдения.
Тъй като разрушава старите стереотипи за модериране на съдържание, лидерите на X многократно рекламират Community Notes, разширена версия на системата за модериране, генерирана от потребителите „Birdwatch“, която Twitter запчна през 2021 г. X заяви тази седмица, че Community Notes вече имат над 100 000 доброволци модератори на потребители в 44 държави, участващи в добавянето на контекстуални етикети към съдържанието на платформата.
ОЩЕ: Х тества въвеждането на такса за новите си потребители
Но според редица доклади Community Notes се бори да изпълни целта си, натоварен с проблеми като забавяне при добавянето на етикети от потребителите и измамници, които се опитват да изиграят системата. (Якарино отбеляза в изявлението от четвъртък, че Community Notes стават по-бързи и че „този продукт не е перфектен, но се подобрява бързо“)
Междувременно Мъск също антагонизира и отблъсква много журналисти, преди това допринесли за разпространението на надеждна информация в Х. Най-забележителното е, че NPR и PBS изоставиха изцяло платформата през април, след като X ги обозначи като „свързани с държавата медии“, наименование, което според операторите подвеждащо предполага, че получават голяма подкрепа от правителствени организации или не са редакционно независими. Платформата по-късно промени етикета на „медия, свързана с правителството“, след което го премахна, но медиите не се върнаха.
Много от решенията на Мъск относно съдържанието и продуктите също са доведоха до това, което групите на гражданското общество определят като обезпокоително разпространение на реч на омраза в платформата.
Бизнес в застой
Снимка: Getty Images
В първите дни на присвояването много от най-големите рекламодатели в Twitter – включително General Mills и Volkswagen Group – спряха разходите си заради опасения за съкращенията на X, възможностите за модериране на съдържание и общата несигурност за бъдещето на платформата.
Масовото оттегляне на рекламодателите понижи приходите на компанията и тя още не се е възстановила напълно. Мъск се нахвърли срещу недоволството и обвини критиците си в умишлен саботаж, като дори стигна дотам, че да съди една наблюдателна група, Центърът за противодействие на дигиталната омраза, и заплаши да съди Лигата за борба с клеветата с твърдението, че са навредили на марката с твърдения за нарастваща реч на омразата на X.
ОЩЕ: X съди организация, бореща се с речта на омразата
От своя страна X твърди, че речта на омразата е намаляла и рекламира нови контроли за безопасност, които позволявали на рекламодателите да ограничават до какви видове съдържание могат да се показват рекламите им. Но дори и пред тези предложения за безопасност застанаха някои препятствия.
Лидерите на компанията имат противоречиви възгледи за състоянието на нейните финанси – като не е ясно кога и дали бизнесът на X може да се съживи.
Снимка: Getty Images
Мъск заяви през юли, че компанията остава с отрицателен паричен поток заради 50% спад в приходите от реклама и големия дълг. Месец по-късно Якарино каза, че много водещи рекламодатели са се завърнали и компанията е „близо до рентабилност“. През септември Мъск отбеляза, че приходите от реклама в САЩ „все още са намалели с 60%“. Седмици по-късно Якарино посочи, че компанията може да се върне към печалба в началото на 2024 г.
Междувременно банките, отпуснали заеми на Мъск, за да финансират поглъщането, още се борят да освободят дълга, дължащ се отчасти на хаотичното ръководство на милиардера, обяви Wall Street Journal тази седмица.
ОЩЕ: Приходите от реклама на X в режим на свободно падане, откакто Илон Мъск придоби платформата
Назначението на Якарино като главен изпълнителен директор през юни показа намерението на Мъск да спечели обратно рекламодателите. В качеството си на бивш рекламен изпълнителен директор на NBCU, заедно с жизнерадостното ѝ излъчване, която тя представя в X, изглежда предричаха по-светло бъдеще за компанията. Но тъй като Мъск продължава да прави непринудени изявления за пътя на компанията, като понякога дори изненадва Линда Яккарино, някои се чудят за истинската степен на нейното влияние в компанията.
В интервю миналия месец Якарино подчерта, че има независимост от Мъск като главен изпълнителен директор. „Илон работи върху технологията и определя какво следва. Аз го изнасям го на пазара“, заяви тя.
Непостоянното поведение на Мъск
Снимка: Getty Images
Чрез всичко това Мъск се превърна в най-последователния главен герой на платформата, преценявайки най-големите проблеми, независимо дали е информиран за тях, или не. Когато Пол Пелоси беше нападнат в собствения си дом, Мъск неоснователно разшири маргиналните конспиративни теории за нападението. Той препоръча на потребителите на X да наблюдават конфликта Израел-„Хамас“, чрез акаунт, известен с разпространението на дезинформация, преди по-късно да изтрият публикацията си. Той пряко защити създателя на „Дилбърт“ Скот Адамс заради расистки коментари и осъди финансиста Джордж Сорос, честа мишена на антисемитски теории на конспирацията.
Изглежда Мъск се старае да поддържа собствената си популярност в платформата, като се твърди, че оказва натиск върху инженерите да повишат собствените му публикации, след като се оплаква, че публикациите му имат по-малко гледания от тези на президента Джо Байдън по време на Супербоул.
В друг контекст Мъск е използвал собствеността си върху Twitter, за реклама на предпочитани от него политици, помагайки например за започването на президентската кампания на републиканеца на Флорида Рон ДеСантис чрез събитие на живо в Spaces, съпътствано от технически проблеми. Седмица след събитието на Spaces Мъск проведе друго, за Робърт Ф. Кенеди, младши, скептикът във ваксините и друг кандидат за президент, както и популяризира интервю между бившия водещ на Fox Тъкър Карлсън и друг републикански претендент, Вивек Рамасвами. Той е бил домакин и на Бенямин Нетаняху, консервативният израелски министър-председател за дискусия на живо за X. Мъск заяви, че е готов да приеме кандидати от целия идеологически спектър, но досега почти няма политици, които Мъск не подкрепя, които да са подкрепяни в подобни събития.
Снимка: Getty Images
В опит да докаже, че бивши ръководители на Twitter умишлено са дискриминирали консерваторите в платформата, Мъск предостави на подбрана група журналисти селективен достъп до фирмените записи. Получените доклади, известни като „Досиетата в Twitter“, предполагаха, че разкриват престъпна кампания за потискане. Вътрешните комуникации обаче потвърдиха съществуващите описи за това как Twitter се бореше да се справи със статия в New York Post от 2020 г., включваща Хънтър Байдън и неговия лаптоп. Адвокатите на Мъск по-късно продължиха да оспорват инсинуациите и твърденията в „Досиетата в Twitter“, докато се опитват да попречат на Тръмп да заведе дело срещу компанията в съда.
Мъск е използвал и платформата, за да популяризира други свои компании и да отвърне на своите недоброжелатели – от бивши служители до различни регулаторни органи, които проверяват собствеността му върху платформата.
Може би контролиращото присъствие на Мъск най-много подкопава това, което потребителите обичаха в Twitter. Платформата някога е била място за чуването на много видове гласове; където даден потребител може да води темата на деня с най-новото, най-забавното или противоречиво съдържание; където наистина понякога имаше токсичност, но като цяло преобладаваха полезни, актуални новини и коментари. Сега обаче е шоуто на Мъск и потребителите все повече изглеждат склонни да се откажат.
Източник: CNN
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Милиардер посочи кой е най-големият враг на Илон Мъск и платформата X
Илон Мъск въвежда в Х месечен абонамент
Австралия глоби X и Мъск за липсата на мерки срещу съдържанието за малтретиране на деца
ЕС предупреди Мъск заради дезинформация в Х след атаката на "Хамас"
Илон Мъск с коментар за нападението срещу Израел
Кои са най-богатите хора в света и какви бизнеси притежават?
Коментари